Wikia

Wolkenkrabbersmurfen is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 10 minuten. In de aflevering maakte Architect Smurf zijn debuut. Daarnaast is deze aflevering ook de laatste waarin Fred Meijer te horen was als Schildersmurf.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Architect Smurf heeft een tekening gemaakt voor een nieuw en modern Smurfenhuis, maar Grote Smurf en Knutselsmurf willen liever een paddestoelenhuis. Maar dit is niet wat Architect wil. Architect wil juist iets heel moderns. Boos loopt hij weg. Wanneer hij kijkt naar een hele hoge boom, krijgt hij een idee. Een echte wolkenkrabber, dat is een goed idee! Knutsel is het er ook mee eens en samen openen ze een echte skyscraper. Eerst lijkt niet iedereen geïntresseerd te zijn in de skyscraper, maar later toch wel. Maar als ze beginnen te wennen aan hun nieuwe thuis, lijkt er toch van alles niet in de haak te zijn. Bij Smurfin bijvoorbeeld. Haar haar is iets té lang, en haar bloemen gaan ook nog dood. Ook als Brillie en Potige Smurf in de lift gaan gaat het mis. De lift blijkt vast komen te zitten. Ook 's nachts gaat er weer van alles mis. Zo timmert Schildersmurf een gat in de muur en breekt een stuk van Smurfin's muur. Smulsmurf valt naar beneden, dwars op Smurfin's inklapbare bed. Dan klapt het bed in. Ook Potige en Brillie zitten nog steeds vast met de lift. Architect laat een kachel branden om het wat warmer te krijgen in de skyscraper, maar hij wordt geroepen door Knutsel. Architect let niet meer op de kachel. Daar gaat het vuur verder in de skyscraper en brandt de hele skyscraper af. Dan ruiken Knutsel en Architect de geur ook. Grote Smurf komt samen met Brilsmurf en Potige, die intussen gesprongen waren uit de lift, aantreden met een trampoline zodat de Smurfen uit de skyscraper kunnen springen en veilig kunnen landen. Potige Smurf zegt tegen Moppersmurf dat hij ook naar beneden moet springen, maar Moppersmurf antwoordt: "Ik haat springen". Maar gelukkig wordt hij geholpen door de Schildersmurf. Grote Smurf vraagt of alle Smurfen al beneden zijn, maar dan ontbreken Knutsel en Architect. Architect wil niet naar beneden springen omdat hij dat zonde vindt van zijn skyscraper. Maar dan valt er iets naar beneden en ontstaat er een gat. Knutsel komt daardoor in de problemen te zitten. Architect redt hem. Dan springen ze samen naar beneden. De skyscraper is compleet afgebrandt. Maar de Smurfen beginnen hun eigen huizen ook weer een beetje te missen. Ze willen er ook weer gaan wonen. Architect is treurig, maar dan roept Knutsel hem. Vogels hebben nu hun nestje gebouwd in de skyscraper en wonen er nu.

Cast (NL)Edit

  • Architect Smurf - Eddy van der Schouw
  • Potige Smurf - Stan Limburg
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Schildersmurf - Fred Meijer