Wikia

Verloren Smurfen is de eerste aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 20 minuten. In de aflevering maakten Omasmurf en Smoegel hun debuut.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Als twee reizigers met elkaar iets doen, verschijnt er opeens een heel rare lucht. En opeens verschijnt er ook een kasteel achter de twee. De twee reizigers willen naar binnen gaan, maar worden gegrepen door twee handen de hun het kasteel ingooien. Het kasteel gaat dicht en roept: "Welkom in kasteel Gevang, waar altijd plaats is voor meer. Mwahahahahahahahahaha!". Het kasteel blijkt dus kasteel Gevang te heten. Ondertussen merken de Smurfen ook wat van de rare lucht. Het begint ineens ook vreselijk te waaien. Brillie struikelt met zijn boeken, en werkt zo een taart van Smulsmurf, een gedicht van Dichtersmurf, en een meesterwerk van Schildersmurf naar de knoppen. Sassette en Driftige Smurf vragen aan Opasmurf wat deze lucht te betekenen heeft. Opa zegt dat hier een verhaal achter zit. Sassette en Driftige willen het verhaal horen, maar Opa wil het niet vertellen omdat het verhaal geen gelukkig einde heeft. Sassette en Driftige blijven nog de hele tijd zeuren, maar Opa blijft maar weigeren. Dan komt Grote Smurf aangelopen en die zegt dat Opa wel een reden heeft waarom hij het niet wil vertellen. Opa loopt boos weg. Grote Smurf vraagt aan Opa of er iets mis is, maar Opa reageert hier erg boos op. Grote Smurf denkt dat erg iets heel serieus met Opa aan de hand is. Ondertussen zitten de reizigers samen met een tienerjongen en een oude man opgesloten in kasteel Gevang. De oude man maakt de reizigers veel wijs over kasteel Gevang. Hij zegt dat het kasteel om de 500 jaar zal verdwijnen met iedereen die er op dat moment in zit. Dan zegt kasteel Gevang dat het bijna 500 jaar geleden is dat hij verdween. Dat wil zeggen dat het kasteel binnenkort zal verdwijnen met de personen die er nu inzitten. Het kasteel maakt een standbeeld van een draak levend, en laat een vlieger vliegen. Het drakenstandbeeld maakt de vlieger stuk. De vlieger waait weg, en komt terecht bij het boomhutje van Wilde Smurf, die dit merkt. Wilde ziet Opa lopen en gaat naar hem toe. Hij maakt alles aan hem duidelijk over het ding. Opa komt erachter dat kasteel Gevang binnenkort weer zal verdwijnen, en dat er dus ook mensen gaan verdwijnen. Opa moet hier snel wat aan doen. Later laadt Opa zijn toverballon op. Ondertussen kijken Grote Smurf, Brilsmurf, Sassette, Wilde Smurf en Potige Smurf in Wilde's boomhut doormiddel van een sterrenkijker wat Opa doet. Grote Smurf zegt dat ze Opa moeten volgen. Opa zit in zijn toverballon en is al de lucht ingegaan. De toverballon wiebelt. Opa gooit het anker naar benenden, maar die komt per ongeluk vast te zitten in de boomhut van Wilde Smurf. De boomhut wordt ook meegetrokken en de Smurfen gaan dus ook mee. Later zijn ze al bijna bij kasteel Gevang. De boomhuut blijft haken in een boom die daar dichtbij is. Opa valt uit de ballon en komt ook terecht in kasteel Gevang. Opa moet hier rennen voor zijn leven. Hij rent over een rollend tapijt. Hij probeert niet meegenomen te worden, maar het tapijt is Opa al te slim af. Opa rolt de trap af, en komt zo terecht in een gevangenis. Dan klinkt er een stem van een oud vrouwtje. Het oude vrouwtje is een Smurf. Opa gelooft zijn ogen niet. Dat oude vrouwtje is Omasmurf. Na 500 jaar zien Opa en Oma elkaar weer eens terug. Opa zegt dat hij dacht dat hij Oma nooit meer zou zien. Oma wordt boos op Opa. Zo ontstaat er een ruzie tussen Opa en Oma. Uiteindelijk besluiten Opa en Oma het weer goed te maken en samen te werken om uit dit kasteel te ontsnappen. Opa pakt een ontploffende verassing van Lolsmurf om de deur van deze gevangenis open te krijgen. Oma denkt dat Opa een cadeau voor haar heeft, maar dat is niet zo. Opa legt het cadeau voor de deur, trekt het lint eraf, en rent weg. Na de ontploffing valt de deur inderdaad open. Opa en Oma rennen snel de kamer uit. Ondertussen zijn de andere reizende Smurfen ook aangekomen bij kasteel Gevang. Ze willen het kasteel binnenlopen, maar worden er echter in gegooid. Ondertussen lopen Opa en Oma door het kasteel. Er dreigen allerlei gevaren in kasteel Gevang. Zo komt een ijsbeer achter hen aan. Opa en Oma zien geen uitgang meer, totdat er een deur openklapt waar een beeld van een ridder uitkomt die de andere Smurfen in handen heeft. Opa en Oma rennen snel weg. De deur klapt tegen de ijsbeer aan en het ridderbeeld verliest per ongeluk de Smurfen uit handen. De Smurfen komen terecht op een tafel, waar levend bestek hun weg blokkeert. De Smurfen rennen snel weg. Als ze weer op de grond zijn blokkeert een ander ridder-beeld hun weg. En van de andere kant komt ook zo'n beeld. De Smurfen rennen onder de beelden door. De beelden botsen tegen elkaar op. De Smurfen komen aan bij allerlei gangen. Grote Smurf zegt dat ze zich moet splitsen. Grote Smurf gaat verder met Sassette en Wilde, en Potige met Brillie. Allerlei gevaarlijke dingen achtervolgen de Smurfen. Opa en Oma lopen langs de gangen. Opa denkt dat hij de Smurfen in één van die gangen ziet, maar hij vindt het toch verbeelding. Hij gaat weer verder met Oma. De Smurfen zijn intussen weer bij elkaar gekomen. Plotseling komen er allerlei handen uit een lamp en die gooien hen in een donker gat. Ondertussen komen Opa en Oma bij een veilig plek, waar de reizigers, de oude man, en de tienerjongen zijn. Ze herkennen allemaal Omasmurf. De oude man zegt dat die andere oude Smurf dan Opasmurf moet zijn. Oma heeft over Opa vertelt. De oude man zegt dat ze snel moeten zijn. Het kasteel verdwijnt bijna met iedereen die er dan inzit. Een aantal kettingen beginnen iedereen in deze kelder rent weg. Opa wil met de kettingen afrekenen, maar Oma neemt hem mee. Ondertussen zitten de Smurfen nog steeds in het gat. Potige doet een raam daar open, waardoor het daar licht wordt. De Smurfen zijn een vrolijk roze beestje, genaamd Smoegel. Brillie denkt dat het een monster is. Grote Smurf zegt dat Brillie kalm aan moet doen. Misschien wil dit vrolijke beestje hen wel helpen om te ontsnappen. Maar dan komt er weer een ridderbeeld de kamer binnen. Maar Smoegel maakt een bal van zichzelf en rolt tegen het ridderbeeld aan. Die valt om. Het kasteel begint te trillen en wordt een dan wel weer zichtbaar, en dan weer ontzichtbaar. De Smurfen komen erachter dat het kasteel op verdwijnen staat, met alles en iedereen wat erin zit. Het ridderbeeld ligt nog steeds op de grond. De Smurfen rennen erbij langs en zo rennen ze de kamer uit. Ondertussen hebben Opasmurf en Omasmurf zich verstopt in een kruik. Oma heeft een nep-Opa en een nep-Oma gebreid, zodat het kasteel denkt dat zij het echt zijn. Oma doet rolschaatsen onder de stoffen poppen. Het valt Opa op dat Oma nog steeds net zulke goede ideën had als vroeger. Oma roept het ridderbeeld en laat de twee poppen gaan. Het beeld rent er achteraan. De poppen rijden een trap af. Het ridderbeeld valt van de trap. Later beklimmen Opa en Oma het kasteel, om bij de top te komen waar de toverballon hangt. Dat valt niet mee, want er waait een harde wind. Oma zegt dat ze haar speciale vriendje (Smoegel) ontzettend mist. Ze hebben de top bereikt, maar dan komt een drankenstandbeeld. Oma weet gelukkig een touw om de mond van het beeld te binden. Opa en Oma springen de toverballon in, en willen wegvliegen. De mensen uit de kelder zwaaien hen uit. Het vlat Oma op dat zij ook konden ontsnappen uit kasteel gevang. Opa wil net wegvliegen, totdat hij de stem van Sassette hoort die om hulp roept. De Smurfen zitten bovenaan de top van kasteel Gevang en Grote Smurf roept dat Opa terug moet komen. Opa is erg verbaasd wanneer hij de Smurfen ziet. Oma ziet Smoegel en wil hem bevrijden. Opa probeert de hand van Grote Smurf vast te pakken, maar hij kan er niet bij. Smoegel probeert de Smurfen met zijn oren op te tillen. Het lukt en Opa kan de hand van Grote Smurf pakken. Opa trekt hem de ballon in. Hij trekt ook de andere Smurfen en Smoegel de toverballon in. Wanneer Opa roept dat Oma de ballon moet besturen, kijken de Smurfen vreemd op. Brillie laat van schrik Smoegel vangen. Oma, Opa, en de andere proberen hem te redden. Het kasteel verdwijnt en Smoegel en een deel van Omasmurf blijken ook te verdwijnen, maar wanneer de Smurfen erin slagen om Smoegel en Oma te redden, blijken ze nog helemaal heel te zijn. Oma stelt zich voor aan de Smurfen, en laat de toverballon vliegen. Als de Smurfen bijna bij hun dorp zijn wordt de lucht ook weer hemelsblauw. Als de Smurfen echt in hun dorp zijn, stelt Grote Smurf de andere Smurfen Omasmurf voor. De Smurfen zijn erg verbaasd. En Oma stelt hun ook Smoegel voor. Oma krijgt ook allerlei geschenken van de Smurfen.

Cast (NL)Edit

  • Opasmurf - Jan Wegter
  • Omasmurf - Marjolein Algera
  • Smoegel - Marjolein Algera
  • Potige Smurf - Stan Limburg
  • Wilde Smurf - Dieter Jansen
  • Driftige Smurf - Angélique de Boer
  • Schildersmurf - Bram Bart
  • Dichtersmurf - Corry van der Linden