Wikia

Smurfengoud is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Wanneer de Smurfen Smurfbeien plukken, vindt Mijnwerkersmurf een klompje goud. Grote Smurf gaat weer eens naar Omnibus. Dan komt er een dikke man op een paard. Hij verstoort het werk van de Smurfen. Hij gaat naar Gargamel's kasteel. De man komt binnen bij Gargamel. Gargamel vraagt zich af wie die man is. Hij zegt dat Gargamel schulden heeft. Gargamel kan er vanaf komen als hij wat goud geeft. Hij moet het geven binnen een dag. Ondertussen zitten de werkende Smurfen bij hem door het raam te kijken. Gargamel denkt dat het hem nooit zal lukken om binnen een dag wat goud te hebben. Klungelsmurf zegt dat ze er beter weg kunnen gaan, maar dan vallen de boomstammen waar ze op steen om. De Smurfen zetten het op een lopen. Gargamel hoort het geluid en kijkt wat er aan de hand is. Klungelsmurf kan niet onder de boomstam wegkomen en Sassette helpt hem een handje, maar Gargamel is al veel te dichtbij en Sassette maakt ook dat ze wegkomt. Gargamel grijpt Klungel. Dan laat Mijnwerker van zich horen. Hij zegt dat hij goud heeft. Hij sluit een deal met Gargamel. Wanneer de Smurfen heel veel goud hebben verzameld, wordt Klungelsmurf vrijgelaten. In het dorp zegt Mijnwerker dat de Smurfen keihard moeten werken om zoveel mogelijk goud te verzamelen. Enkele Smurfen werken keihard in de mijn. Ondertussen weer Lolsmurf een grap met Gargamel uit te halen. Hij heeft wat gouden verf meegenomen en verft wat stenen goud. Zo lijkt het net echt goud. Hij gooit de gouden verf in het water. Dan roept hij de andere Smurfen erbij en zegt dat hij goud gevonden heeft. De Smurfen zijn erg blij. Mijnwerker haalt een karretje erbij en daar doen ze het goud in. Intussen is Gargamel boos. Hij had nooit een deal moeten sluiten met de Smurfen. Dan kloppen de Smurfen bij hem aan. Ze geven hem het karretje met goud. Hij neemt het goud aan, maar hij grijpt ook gelijk de Smurfen. Dan herrineert Sassette Gargamel eraan dat ze een deal hebben gesloten. Gargamel zegt dat hij niks meer van de deal kan herinneren. Dan stelt Mijnwerker voor om naar de mijn te gaan. Gargamel vindt het een goed idee, maar Brilsmurf gaat er tegenin en zegt dat Gargamel eerst een contract moet hebben. Later gaan de Smurfen met Gargamel en Greintje naar de mijn. Lolsmurf weet niet of dit wel zo'n goed idee is en gaat naar Grote Smurf, die inmiddels alweer terug is in het dorp. Ondertussen zijn de Smurfen al met Gargamel in de mijn gekomen. Hij ziet het goud en is er erg enthousiast over. Meteen grijpt hij het goud, maar ook de Smurfen. Dan herinnert Brilsmurf hem aan het contract. Gargamel verbrandt het contract. Ondertussen zegt Lolsmurf tegen Grote Smurf wat er gebeurt is. Grote Smurf wordt boos omdat ze een deal hebben gemaakt met Gargamel. Ondertussen kruipt Gargamel voorzichtig weg uit de mijn. Maar hij past niet uit de uitgang. Ondertussen gluren Grote Smurf en Lolsmurf naar Gargamel. Ze zien alleen Gargamel en Greintje, maar geen Smurfen. Greintje helpt Gargamel uit de mijn. Dat gaat moeilijk, maar met moeite krijgt hij hem toch uit de mijn. Gargamel wordt zo snel meegetrokken uit de mijn, dat hij per ongeluk de zak met Smurfen laat vallen. De zak gaat open en de Smurfen zetten het op een lopen. Ondertussen zien Grote en Lol dat het water ook een beetje goud wordt. Dat kwam door de gouden verf waarmee Lol de stenen goud had geverft. Hij ziet de verfpot liggen achter een steen. In de mijn proberen de Smurfen de ingestorte uitgang weer open te krijgen, maar dat lukt niet. Plostseling gaat Sassette's licht uit en raken de Smurfen in paniek. Dan horen de Smurfen de stem van Grote Smurf. Dan weten de Smurfen een uitweg te nemen. Dan zien ze Grote en Lol. Ondertussen is de dikke man weer teruggekomen bij Gargamel. Hij zegt dat het te veel goud is. Maar als Gargamel het kapotslaat met een hamer, blijkt het gewoon een steen te zijn de goud geverft is. Dit heeft Lolsmurf op zijn geweten. De dikke man wordt boos dat Gargamel zijn schulden nit heeft betaalt. Hij kan zijn pij ook niet meer aan. In plaats daarvan zal hij in zijn blootje moeten rondlopen en een ton dragen zodat men zijn plasser en bips niet kan zien.

Cast (NL)Edit

  • Mijnwerkersmurf - Eddy van der Schouw
  • Lolsmurf - Eddy van der Schouw
  • Greintje - Reinout Bussemaker
  • Hippe Smurf - Stan Limburg