Wikia

Smurfen in vuur en vlam is een aflevering van De Smurfen uit seizoen 1. Het verhaal is gedeeltelijk overgenomen uit het stripalbum Smurfe koppen en koppige Smurfen.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Alle Smurfen zijn verliefd op Smurfin omdat de lente begint. Smulsmurf bakt cakes in de vorm van Smurfin. Een andere Smurf snoeit planten in de vorm van haar. Plots komt een groep Smurfen met bosjes bloemen aanrennen naar Smurfin. Ze vragen haar met wie ze wil trouwen. Smurfin weet het nog niet en trekt naar het bos. Ook Grote Smurf is stiekem verliefd op haar. Hij vraagt Potige Smurf of hij zijn trainingstoestel mag lenen. Gargamel is boos omdat de lente begint. Hij bedenkt een gemeen plan om Smurfin te vangen. Hij wil haar gebruiken waarvoor hij haar ooit heeft gemaakt: de Smurfen uitroeien! Gargamel plant een bloem in het bos. Smurfin wandelt door het bos en ziet de bloem van Gargamel staan. Ze ruikt eraan. Ze wordt door het poeder uit de bloem betoverd en komt in trance. Smurfin gaat naar Gargamel. Hij lokt haar naar zijn kasteel en legt zijn gemene plan uit. In het dorp staan alle Smurfen in een rij aan het huis van Smurfin met geschenken. Dan komt Smurfin weer in het dorp. Ze heeft de bloem bij zich die ze van Gargamel kreeg. Ze kiest voor Knutselsmurf voor zijn handigheid en ze kiest Potige Smurf voor zijn kracht. Grote Smurf vraagt haar of ze niet kan kiezen voor één Smurf. Smurfin zegt dat ze het moeten uitvechten en lacht gemeen. Die avond speelt Knutselsmurf met enkele smurfen een serenade aan Smurfin's huis. Hij wordt tijdens deze serenade onderbroken door Muzieksmurf met zijn trompet. Vervolgens komt Potige met een groepje smurfen een serenade spelen. Beide groepen beginnen door elkaar te spelen. Vervolgens beginnen ze allemaal te vechten. Grote Smurf zegt dat ze ermee moeten ophouden. Smurfin lacht gemeen door de betovering. Ze gooit de bloem weg die ze van Gargamel kreeg. Grote Smurf pakt de bloem, die plots zwart wordt en verdwijnt. Hij weet dat Gargamel hierachter zit. De volgende dag maakt Brilsmurf een lijn door het dorp om de groepen van Knutsel en Potige uit elkaar te houden. Plots staan Potige en Knutsel tegenover elkaar, klaar om te vechten. Smurfin daagt hen uit. Grote Smurf maakt een middel om de betovering op Smurfin te verbreken. De Smurfen beginnen opnieuw te vechten. Grote Smurf wil het tegenmiddel uitproberen. Het gaat echter verloren. Grote Smurf gaat naar Gargamel toe voor een oplossing. Gargamel is ervan overtuigd dat zijn plannetje gelukt is. Hij wil Smurfensoep eten. Dan vertelt Grote Smurf dat hij problemen heeft en wil dat Gargamel in zijn ogen kijkt. Hij spreekt een toverspreuk uit waardoor hij Gargamel's uiterlijk krijgt en Gargamel dat van Grote Smurf. Azrael pakt Grote Smurf (in werkelijkheid Gargamel). Hij zegt tegen zijn kat dat hij Gargamel (Grote Smurf in zijn uiterlijk) moet aanvallen. In het dorp vechten de Smurfen nog steeds tot Gargamel (in werkelijkheid Grote Smurf) opduikt. Ze stoppen hun gevecht en vallen aan. Ze weten echter niet dat het Grote Smurf is met Gargamel zijn uiterlijk. Ze binden hem vast. Dan zegt Grote Smurf (in Gargamel's uiterlijk) dat hij Grote Smurf is. Waarop Potige zegt dat hij Smurfin is. Gargamel (met Grote Smurfs uiterlijk) vindt een formule om de gedaanteverwisseling ongedaan te maken. Smurfin krijgt een klap van hem. Gargamel zegt Grote Smurf dat hij in zijn ogen moet kijken en doet een toverspreuk. Gargamel en Grote Smurf krijgen hun normale gedaante terug. De betovering op Smurfin is verbroken. Ze voelt zich schuldig. De Smurfen rennen het dorp uit, maar Gargamel kan er een aantal vangen. In het bos duikt plots Azrael op. Hij is nog in de war en denkt dat Gargamel de Grote Smurf is. Azrael valt zijn eigen baasje aan. De Smurfen zien een mooie kans om te ontsnappen. Gargamel is boos op Azrael en gooit hem weg. Hij probeert de weg naar het dorp terug te vinden. Gargamel denkt het dorp gevonden te hebben. Hij komt echter uit bij zijn huis. In het dorp zijn alle Smurfen nog steeds verliefd op Smurfin. Ze vertelt hen, nu de betovering weg is, dat ze te jong is om te trouwen en van iedereen houdt. De Smurfen houden een feest.