Wikia

Smurf Van Winkel

Een plaatje van de aflevering

Smurf Van Winkel is een aflevering uit Seizoen 2. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

De Smurfen zijn hard aan het werk. Ze vinden dat Luilaksmurf ook eens moet werken. Maar wanneer Boerensmurf Luilak aan het werk zet, gebeuren er allerlei ongelukken. Ondertussen moet Brillie een drankje van Grote Smurf in de gaten houden terwijl Grote Smurf even weggaat. Wanneer Grote Smurf weg is, hoort Brillie gesnurk van Luilaksmurf, die voor het laboratorium ligt te slapen. Brillie kan zich door dit gesnurk niet concentreren en begint te zaniken tegen Luilak. Hierdoor let hij niet op en brandt de toverdrank aan. Brilsmurf rent snel naar de aangebrande drank toe en gooit er water op. Gelukkig heeft Grote Smurf dit niet gezien, denkt hij. Maar Grote Smurf heeft het wel gezien en loopt boos zijn laboratorium binnen. Nu moet hij nieuwe ingrediënten gaan zoeken in het bos. Dit zegt hij ook tegen de andere Smurfen. Wanneer Grote Smurf weg is, bedenken de andere Smurfen een plan om Luilak een lesje te leren. Later komt Luilak het dorp in. Hij ziet een heel oud en vies Smurfendorp. Opeens ziet hij ook allemaal oude, gerimpelde Smurfen met lange baarden die hem vertellen dat hij 300 jaar geslapen heeft. Luilak schrikt hier erg van. De oude Smurfen zijn blij dat Luilak er is, want nu kan hij alle klusjes opknappen die de oude Smurfen niet meer aankunnen. Wat Luilak echter niet weet, is dat de Smurfen hem in de maling nemen. Ze zijn helemaal niet oud geworden en het dorp ook niet. Ze hebben het dorp gewoon een ouder-lijkende look gegeven en zelf baarden omgedaan en al die kapotte dingen zelf gemaakt. Luilak vraagt waar Grote Smurf is. De oude Smurfen zeggen dat Grote Smurf hen heeft verlaten (dit is in werkelijkheid ook niet zo). Luilak moet allerlei gemakkelijke klusjes opknappen die de oude Smurfen zogenaamd teveel worden. Dit werk wordt Luilak zelf ook teveel. Als hij 's nachts gaat slapen wenst hij dat Grote Smurf er weer was, hij kon alles beter maken met toverdranken. Plots krijgt Luilak een idee. Hij gaat zelf een toverdrank maken om de Smurfen weer jong te krijgen. Later heeft Luilak een soort cakejes gemaakt, waarin een drankje zit waardoor de Smurfen jonger worden. Het is van lange duur totdat de Smurfen eindelijk weer jong worden. Later gaan de Smurfen buiten een frisse neus halen terwijl Luilak de afwas moet doen. Terwijl hij de afwas doet, krijgt hij een bal op zijn hoofd. En als hij naar buiten kijkt, ziet hij tot zijn grote verbazing allerlei kleine Smurfjes die niet naar hem willen luisteren. Hij komt erachter dat de Smurfen hem een poets hebben gebakken en dat het allemaal nep was. De Smurfjes willen niet naar Luilak luisteren en gaan opzoek naar iemand die met hen wil spelen. Luilak achtervolgt hen. Later klopppen de kleine Smurfjes aan bij Gargamel. Luilak kijkt van een afstandje en schrikt zich rot. Ze kloppen bij hem aan de deur en Gargamel doet open. De kleine Potige Smurf vraagt aan Gargamel of hij met hen wil spelen. Gargamel doet alsof hij dit wil en laat de Smurfjes binnen. De kleine Smurfjes hebben geen idee hoe gemeen Gargamel eigenlijk is. Luilak denkt dat als de Smurfen een grap met hem hebben uigehaald, Grote Smurf nog in leven moet zijn. Ondertussen komt Grote Smurf het dorp in. Hij ziet wat er gebeurt is. Hij moet snel een tegengif maken. Ondertussen rent Luilaksmurf naar het Smurfendorp, maar halverwege zijn reis komt hij vast te zitten in drijvzand. Ondertussen ziet Grote Smurf, die op Ooievaar zit, Luilaksmurf om hulp roepen. Hij weet Luilak te redden en vraagt wat er aan de hand is. Luilak vertelt dat de Smurfen nu, als kleine Smurfjes, bij Gargamel zitten. Ondertussen zitten de kleine Smurfjes in de stoofpot van Gargamel. Grote Smurf en Luilak komen aan bij Gargamel. Ze hebben al een plannetje. Even later ligt Luilak voor Gargamels deur te slapen. Gargamel hoort het gesnurk en grijpt Luilak. Grote Smurf snelt naar binnen en doet het tegengif in de drank van Gargamel. Als Gargamel de drank later gebruikt, worden alle Smurfen weer normaal en verandert Gargamel en een oude man. Later beloven de Smurfen nooit meer zo'n streek uit te halen, en belooft Luilaksmurf nooit meer lui te doen als er iets belanrijks moeten gebeuren. Als je is moet doen, dan moet je er samen voor staan!

Cast (NL)Edit

  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Boerensmurf - Frans van Dusschoten
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman
  • Hippe Smurf - Ger Smit
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Azraël - Frans van Dusschoten