Wikia

Slapeloze Smurfen is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 10 minuten. In de aflevering was Cowboy Smurf voor het laatst te zien.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Gargamel krijgt een nachtmerrie waarin hij in het Smurfendorp terecht komt, en een reuzeachtige Grote Smurf hem op de hielen zit. De tovenaar rent een donker huis in, waar hij een angstaanjagend figuur, genaamd Morphio, ontmoet. Morphio stelt zich voor en zegt dat hij de baas is van de nachtmerriewereld. Gargamel wordt kwaad en zegt dat dit de schuld is van de Smurfen. Morphio weet uiteraard wie de Smurfen zijn, hij vertelt Gargamel dat ze zijn plannen al eerder hebben gedwarsboomd in Luilak's nachtmerrie. Morphio stelt voor om Gargamel bij hem te laten komen, en samen de Smurfen nachtmerries bezorgen. Gargamel vindt dit een goed plan. Morphio geeft Gargamel een toverspreuk waarmee hij in de nachtmerriewereld kan komen. Dan laat Morphio Gargamel weer wakker worden. Gargamel, die wakker geworden is, zegt tegen Azraël dat hij nu een heel goed plan heeft om de Smurfen dwars te zitten. Ondertussen komt Cowboy Smurf in het huis van de Smurfjes. Hij laat ze met zich meekomen. Ondertussen spreekt Gargamel een spreuk uit, en komen Azraël en hij terecht in de nachtmerriewereld. Morphio komt op hem af en zegt dat Gargamel de schapen, die in de droomwereld zijn, naar de nachtmerriewereld moet lokken. Later is Gargamel verkleed als een vrouwelijke schaapsherder, en Azraël als een schaap. De tovenaar jaagt de schapen naar de nachtmerriewereld. Ondertussen is het nacht geworden en kunnen de Smurfen niet slapen. Grote Smurf denkt dat ze naar de droomwereld moeten gaan om te kijken wat er aan de hand is. Cowboy Smurf, Luilaksmurf, Smurfin en Driftige Smurf gaan met hem mee. De Smurfen die meegaan moeten hun ogen dichtdoen. Grote Smurf spreekt een toverspreuk uit, en zo komen ze terecht in de droomwereld. Als ze daar zijn aangekomen blijkt dat alle schapen zijn verdwenen. Maar dan duiken Gargamel en Azraël op. De Smurfen maken dat ze wegkomen. De Smurfen rennen een donker huis in, en komen oog in oog te staan met Morphio. Ze rennen weg, gevolgd door Gargamel en Azraël. Morphio stuurt een levende donderwolk die met bliksem kan gooien op de Smurfen af. Gargamel en Azraël rennen ook achter de Smurfen aan, maar zij vallen in een gat. Ondertussen wordt Drifitge erg moe. Hij kan bijna niet meer rennen, maar toch leidt hij de donderwolk af. De donderwolk gaat nu achter Drifitge aan, en niet meer achter Grote Smurf en Cowboy, wie hij eerder stalkte. Grote en Cowboy moeten Driftige zien te helpen. Ondertussen rent Drifitge langs Morphio. De donderwolk gooit weer een bliksemstraal in de hoop Driftige te raken, maar hij raakt per ongeluk Morphio. Morphio doet de wolk verdwijnen. Hij pakt Driftige zelf wel, maar dan komen Cowboy Smurf en de andere Smurfen op de schapen. Cowboy tilt Driftige op het schaap waar hij opzit. Morphio volgt de schapen, maar komt terecht in de droomwereld. Nu maakt hij zelf zijn ergste nachtmerrie mee: een fijne droom. Alles lijkt goed af te lopen voor de Smurfen, maar dat valt tegen want Gargamel en Azraël laten van zich horen. De Smurfen rennen onder de schapen door. Gargamel komt voor de schapen te staan en zegt dat ze uit zijn weg moeten gaan. Maar de schapen kijken hem zo dreigend aan, dat hij er gauw zelf vandoor gaat.

Cast (NL)Edit

  • Azraël - Fred Butter
  • Luilaksmurf - Angélique de Boer
  • Driftige Smurf - Angélique de Boer
  • Cowboy Smurf - Bas Westerweel
  • Natuursmurf - Fred Meijer
  • Rustige Smurf - Beatrijs Sluijter