Wikia

Pronken met Opa's veren

Pronken met Opa's veren is de laatste aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Opasmurf vertelt enkele Smurfen een spannend verhaal van dat hij Omasmurf redde van een gemene slechterik. Dan verschijnt Oma en Smoegel. Opa vertelt het verhaal verder, maar Oma zegt steeds weer tegen Opa dat sommige dingen anders gegaan waren. Op den duur wordt Opa het zat en zegt dat Oma het verhaal maar moet vertellen als zij het allemaal beter weet. Opa gaat naar het bos en Smoegel gaat met hem mee. Dan begint Oma te vertellen. De Smurfen vinden het verhaal van Opa eigenlijk leuker dan die van Oma. Ondertussen raakt Wilde Smurf met een stok allerlei plekken aan, en er komen vallen. Een gemenerik wil blijkbaar dieren vangen. Dan verschijnt de gemenerik. Wilde Smurf springt gauw weg. Het is de jager. De jager heeft alle vallen gezet. Hij is boos. Al zijn vallen zijn leeg. Ondertussen bevrijdt Wilde met een stok twee muizen uit een val van de jager. De jager ziet hem. De laatste keer dat hij een Smurf zag, ontsnapte hij hem. Wilde maakt dat hij wegkomt. De vogel van de jager vliegt achter hem aan, maar Wilde weet aan hem te ontsnappen door een kooi op de kop van de vogel te gooien. De jager wil Wilde ook vangen, maar struikelt over de kooi waar zijn vogel inzit. Ondertussen heeft Opa het verhaal verder vertelt aan Smoegel. Opa is blij dat er toch nog iemand is die zijn verhalen wel leuk vindt. Opa en Smoegel maken samen nog even lol, maar dan ontdekken ze een val. Dit is duidelijk het werk van de jager. Snel moeten ze wat doen. Ondertussen is Wilde lekker aan het slingeren in het bos, maar dan ziet hij weer een dier in een kooi. Snel rent hij ernaartoe en bevrijdt hem. Maar dan stopt het dier Wilde ook in een kooi. Dan ontdekt hij dat het geen dier is, maar de jager. Later horen Opa en Smoegel Wilde om hulp schreeuwen. Ze rennen ernaartoe. De jager staat er ook bij. Opa en Smoegel blijven vanaf een afstandje kijken. Als de jager even niet kijkt sluipt Opa naar Wilde toe om hem te redden, maar dan trapt Opa ook in de val. Smoegel rent snel naar het Smurfendorp toe om hulp te halen van Oma. Ondertussen is Oma klaar met haar verhaal. De Smurfen zijn intussen in slaap gevallen omdat ze het saai vonden. Maar dan komt Smoegel aantreden en die maakt gebaren van dat Opa en Wilde in de val zitten. Oma begrijpt Smoegel en gaat hem snel helpen om Wilde en Opa te bevrijden. Ondertussen zitten Opa en Wilde samen in een kooitje. Opa gooit zijn wandelstok zo ver mogelijk uit het kooitje om Oma en Smoegel een aanwijzing te geven. Ondertussen vinden Oma en Smoegel Opa’s wandelstok. Dan zien en Opa en Wilde in de kooi zitten. Oma heeft al een perfect plan bedacht om Wilde en Opa te helpen. Later hoort de jager Oma schreeuwen. Opa denkt dat Oma nu ook in de val zit. De jager rent snel naar Oma toe, maar komt nu zelf ook in de val. Smoegel maakt Oma los. De jager zit nu gevangen in zijn eigen val. De bevrijdt Oma ook Opa en Wilde, maar de vogel van de jager grijpt Smoegel! Maar gelukkig weet Wilde Smoegel te bevrijden. Wilde gaat op de vogel zitten. De vogel begint wild te doen. Wilde grijpt zich vast aan een tak en de vogel knalt tegen een boom. Later is het avond geworden en vertelt Opa weer een verhaal. Oma verbetert hem, maar dan laat ze toch maar Opa vertellen om bemoeit zich er verder niet meer mee.

Cast (NL)Edit

  • Opasmurf - Jan Wegter
  • Omasmurf - Marjolein Algera
  • Smoegel - Marjolein Algera
  • Wilde Smurf - Dieter Jansen
  • Jager - ?
  • Drfitige Smurf - Angélique de Boer