Wikia

Opa's wandelstok is een aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 20 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Opa vertelt de Kleutersmurfen en Brillie een verhaal. Brillie valt in slaap maar de kleuters luisteren aandachtig. Het verhaal gaat over Opa, die een vlieger moest pakken. Maar toen hij de vlieger pakte, werd hij zelf ook gepakt door een rare trol. Opa lied los, maar viel naar benden. Hij bleef hangen aan een tak, maar die viel ook naar beneden. Sindsdien gebruikt Opa de tak als zijn wandelstok. Het is al laat. De Smurfjes moeten gaan slapen. De volgende dag plukt Natuursmurf samen met Wilde Smurf en Sjimmie eikels. Dan komt er een vreselijke roofvogel. Wilde pakt een liaan, slingert naar de roofvogel toe, en gooit een eikel tegen zijn kop. Maar de liaan krakt en Wilde valt naar beneden. Hij is bewusteloos en heeft veel pijn. Later ligt Wilde op bed. Hij is al wat bijgekomen. Grote Smurf, Brilsmurf, Smulsmurf, Opasmurf en de Smurfjes staan er ook bij. Maar wanneer Brilsmurf één van zijn boeken gaat voorlzen voor Wilde, lopen ze weg. Later is Wilde weer helemaal bijgekomen. Hij mag weer terug naar zijn boomhut in het bos en weer aan lianen slingeren. Maar hij durft dat niet meer vanwege de val. De Smurfen snappen niet waarom Wilde zo raar doet. Ze willen hem wel helpen op gang te komen. Later zijn ze bij de boomhut van Wilde. Sassette en Natuur zijn al naar boven geklommen. Nu willen ze dat Wilde dit ook gaat doen, maar hij vindt het véél te hoog. Hij durft écht niet meer. Later zijn de Smurfen weer in het Smurfendorp. Ze proberen van alles om Wilde weer wild te maken, maar niets lukt. Daan leent Brillie zonder te vragen Opa's wandelstok. Als het wild doet met de stok, breekt het. Brilsmurf beschuldigt Wilde hiervan, maar Natuur zegt dat het Brillie's schuld is. Later is Brillie in het bos. Hij lijmt de stok, maar het wil niet lukken, De lijm is niet sterk genoeg. Dan vindt Brillie bij een rivier precies dezelfde stok, maar die is van een bever die een dam wil bouwen. De bever pakt de stok af. Weer later zaagt Brillie een tak precies net zo als Opa's wandelstok eruit zag. Dan komen de Smurfjes met Puppie bij Brillie. Die vragen of ze Natuur hebben gezien. Maar dan zien ze Opa's wandelstok in twee stukken op de grond liggen. Hij gaat het bos verder in om een wandelstok te zoeken, maar Rustige Smurf zegt dat het er erg gevaarlijk is. Hij vraagt of de Smurfjes en Puppie een avontuur willen meemaken. Die willen het wel. Dan stuurt Brillie de kleuters en Puppie op pad in het bos. Hij vraagt of ze dit allemaal liever geheim kunnen houden. Later zijn ze al een aardig stuk verder in het bos. Ze vinden het een beetje eng. Ze zitten aan de tak van een boom die precies op Opa's wandelstok lijkt, maar dan verschijnt de trol uit Opa's verhaal. De Smurfjes en Puppie maken zich uit de voeten, maar de trol verandert ze in bomen. Sjimmie, die ook in het bos was, heeft intussen alles gezien. Ondertussen gaat Natuur met Wilde terug naar het bos. Opa vertelt aan Grote dat hij al een tijdje zijn wandelstok zoekt. Ondertussen heeft Brillie Opa's wandelstok perfect nagemaakt. Dan komen Opa en Grote en vragen aan Brillie wat hij met hun wandelstok doet. Brilsmurf geeft de wandelstok aan Opa. Opa ziet meteen dat dit zijn wandelstok niet is. Dan ziet Opa zijn gebroken wandelstok. Hij is boos. Brillie vertelt alles en dat hij de Smurfjes en Puppie op pad heeft gestuurt in het bos. Opa schrikt zich een hoedje. De Smurfjes en Puppie zijn in groot gevaar! Meteen gaan Grote, Opa en Brillie naar het bos om ze te redden. Ze vliegen op Ooievaar er naartoe. Natuur, Wilde en Sjimmie zijn ook in het bos. Ondertussen lijken Opa, Brilsmurf en Grote geen spoor hebben te gevonden van de kleuters en Puppie, maar dan zien ze dat de Smurfjes en Puppie in bomen zijn veranderd. Ze proberen te helpen, maar niets lukt. Dan komt de trol weer in beeld. De trol veranderd Opa, Grote en Brillie ook in bomen. Wilde, Sjimmie en Natuur zien de bomen. Ze willem helpen, maar weten niet hoe. Wilde zou weer moeten slingeren om ze te redden, maar hij durft dat nog steeds niet. Dan pakken Natuur en Sjimmie maar lianen en proberen de bomen uit de grond te trekken. Maar het wil niet. Ze hebben Wilde's hulp nodig, maar die durft dit ook niet. Dan zien ze de trol. De trol verandert Natuur en Sjimmie ook in bomen. Nu is Wilde nog hun enige hoop. Wilde pakt een liaan, en slingert weer! Hij probeert zijn angsten te overwinnen. Wilde moet het toverstafje van de trol ziet af te pakken, maar de trol kan ook slingeren. Hij wil hem pakken, maar knalt tegen een boom. Per ongeluk valt het toverstafje uit zijn handen. Wilde kan de toverstraf pakken. De trol valt in het water. Hij kan niet zwemmen. Wilde redt hem uit het water. De trol is plotseling vriendelijk geworden. Wilde geeft hem het toverstafje terug, en de trol verandert de bomen weer in Smurfen. Hij geeft de Smurfen zaadjes om bomen te planten, want hij vindt zijn bos nogal kaal. Later worden er nieuwe bomen geplant in het bos van de trol. De trol is blij, en geeft Opa een nieuwe wandelstok. Alles is weer goed gekomen: Wilde is weer wild en Opa heeft weer een wandelstok.

Cast (NL)Edit

  • Wilde Smurf - Dieter Jansen
  • Opasmurf - Jan Wegter
  • Natuursmurf - Fred Meijer
  • Driftige Smurf - Angélique de Boer
  • Rustige Smurf - Beatrijs Sluijter
  • Puppie - Dieter Jansen