Wikia

Opa's nachtmerrie

Opa's nachtmerrie is een aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 20 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Opa krijgt een nachtmerrie dat hij in gevecht is met Nemesis, één van zijn grootste vijanden die de Smurfsteen (uit De Smurfgraal) wil hebben. Hij wordt wakker. De Smurfen komen bij hem zitten. Opa vertelt hoe de navhtmerrie gegaan was. Ze zijn in het bos. Als ze weer teruglopen naar het Smurfendorp, lijkt Opa Nemesis te zien. De Smurfen worden erg bang. Het zijn twee Nemesissen. Maar het zijn geen Nemesissen, het zijn Gargamel en Greintje. Maar gelukkig weten de Smurfen te ontsnappen dankzij Omasmurf en Smoegel. Maar dan voelen ze de trilling van een aardbeving. Opa moet de Smurfsteen weer zien te vinden. Knutsel, Brillie, Klungel en Potige Smurf gaan met hem mee. Grote Smurf, Schildersmurf, Moppersmurf, Omasmurf en Smoegel gaan naar Moeder Natuur om te kijken wat er aan de hand is. Opa en zijn Medesmurfen nemen een kruiwagen gemaakt door Knutsel mee. Dan lijkt Opa Nemesis te zien, maar Brillie vindt dit grote onzin. Ondertussen ontwaakt Nemesis. Hij zal zich wreken op de "ouwe blauwe" (Opasmurf). Ondertussen zijn Grote, Oma, Smoegel, Mopper en Schilder al bij Moeder Natuur aangekomen. Die kan ook niks aan de aardbeving doen. Haar toverstafje is kapot, daardoor zou de aardbeving misschien gekomen zijn. Ondertussen wandelen Opa en de andere Smurfen verder. Opa lijkt wat van Nemesis te horen, maar weer zegt Brilsmurf dat het niet waar is. Ondertussen gaan de Smurfen en Smoegel bij Moeder Natuur weg, maar Oma blijft nog even om haar te helpen. Moeder Natuur is hier erg blij mee. Ondertussen lopen Opa en de Smurfen verder. Gargamel en Greintje zien de Smurfen lopen. Opa ziet Nemesis. Gargamel en Greintje lopen op een stijl glad paadje. Greintje botst tegen Gargamel op en ze vallen bovenop Nemesis. Gargamel en Greintje maken kennis met Nemesis. Nemesis dwingt hen Opasmurf te vangen, anders krijgen ze ervan langs. Ondertussen volgt er bij Opasmurf weer een trilling. Hierdoor breekt het wiel van Knutsel's kruiwagen. Dan ziet Opa Nemesis met Gargamel en Greintje. Gargamel wijst naar Moeder Natuur's huis. Hij zegt dat zij wel weet waar Opasmurf uithangt. Dan vallen Gargamel en Greintje naar beneden. Opa rent snel naar de anderen en zegt dat hij Nemesis weer gezien heeft. Knutsel heeft de kruiwagen gemaakt tot een kar. Gargamel en Greintje vallen naar beneden en zien de Smurfen. De Smurfen gaan snel in de kar en maken dat ze wegkomen. Dan komt er weer een trilling van de aardbeving. De rem van de kar gaat stuk, maar Opa weet met zijn wandelstok af te remmen. Dan vindt Klungel een spiegel-steen. Ondertussen zien Oma en Moeder Natuur Nemesis. Hij pakt de toverstaf van Moeder Natuur af. Hij vriest Moeder Natuur en Oma in. Dan laat Nemesis het onweren. Ondertussen zijn Gargamel en Greintje opweg naar Moeder Natuur. Nemesis gaat het huis van Moeder Natuur in. Opa en de anderen komen aan bij Oma en Moeder Natuur. Die porberen met een hamer Oma en Moeder Natuur weer vrij te krijgen, maar dan verschijnt Nemesis. Die vriest hen ook in, maar Opa niet. Nemesis dwingt hem de Smurfsteen te geven anders wordt dit zijn dood. Opa stribbelt eerst tegen, maar hij wil niet dood. Dus gaat hij met Nemesis de grot in waar de Smurfsteen ligt. Maar voor de anderen wordt het probleem nog groter: Gargamel verschijnt! Maar die worden ineens bang. Dan komen de Smurfen die bij Moeder Natuur waren geweest. Maar dan komen Gargamel en Greintje weer. Gargamel pakt Grote en Schilder. Ondertussen zijn Opa en Nemesis bij de grot aangekomen. Dan vraagt Nemesis of Opa de steen al ziet, maar Opa zegt dat hij Nemesis ziet. Nemesis wordt ineens heel bang. Opa wi lde toverstaf pakken, maar die wordt gepakt door Nemesis. Als Opa de grot uitent, wordt hij gepakt door Gargamel. Dan komt Nemesis weer in beeld. Die laat een salto komen. Gargamel laat per ongeluk de zak los en wordt samen met Greintje meegenomen in de salto. Opa rent de grot in. Nemesis rent hem achterna. Uiteindelijk weet Opa Nemesis uit te schakelen. Hij maakt een salto waardoor Nemesis voor eeuwig en altijd wegblijft. Later lijmt Grote Smurf, die samen met de anderen ook vrij was gekomen, de toverstaf van Moeder Natuur. Moeder Natuur is erg blij en stopt de aarbeving. Ook tovert ze de bevroren Smurfen vrij.

Cast (NL)Edit

  • Opasmurf - Jan Wegter
  • Nemesis - ?
  • Potige Smurf - Stan Limburg
  • Omasmurf - Marjolein Algera
  • Smoegel - Marjolein Algera
  • Moeder Natuur - Corry van der Linden
  • Schildersmurf - Bram Bart
  • Greintje - Reinout Bussemaker