Wikia

Op stap met pappie Gargamel is een aflevering uit Seizoen 6. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

In het Smurfendorp zijn de Smurfen bezig met voorbereidingen voor Sassette's verjaardag. Grote Smurf vertelt de andere Smurfen dat ze moeten opletten om Sassette niet over haar feestje te vertellen, en Brilsmurf zegt dat hij haar slim het bos in stuurde om brandhout te verzamelen, zodat ze niets weet. Ondertussen zijn Potige en de Kleutersmurfen in het bos bezig met het verzamelen van brandhout wanneer Sassette opmerkingen maakt over hoe warm het is en zich afvraagt ​​hoelang ze deze klus nog moeten doen. Potige en Nat zeggen allebei dat het alleen tot de lunch is, dat is wanneer Sassette vermoedt dat ze een feest voor haar zullen houden. De andere Smurfen staan ​​te popelen om zich af te vragen hoe ze het zelf weet, en Sassette zegt dat het nogal vreemd is dat ze midden in de zomer brandhout moeten verzamelen. Terwijl Potige probeert de kleine Sassette eraan te herinneren dat het een verrassing zou moeten zijn, vertelt Sassette hen hoe leuk het zou zijn als Gargamel op het feest zou verschijnen en dat hij zijn slechte manieren zou opgeven.

Terwijl de andere Smurfen proberen te redeneren met Sassette om haar te laten zien dat Gargamel nooit zou kunnen veranderen wat hij voor haar is, ziet de boze tovenaar hen vanachter een boom samen met zijn kat Azrael . Hij springt dan uit dekking om de Smurfen te achtervolgen, maar terwijl Potige, Nat, Driftige en Rustige naar het dorp vluchten, merkt Potige dat Sassette in een andere richting is gegaan. Ze bevindt zich in de buurt van een grot met een sinister gezicht ervoor en als ze de grot binnengaat om zich erin te verbergen, ziet ze een schaal bovenop een pilaar zitten met aan elke kant een edelsteen. Maar Gargamel haalt haar in en probeert haar te grijpen, botst tegen de pilaar en een van de edelstenen van de weegschaal valt, waardoor het op de vloer versplintert.

Plots verschijnt er een oude man met een baard in een gewaad, die zichzelf de Geest van de Weegschaal noemt, en eist te weten wie verantwoordelijk is voor het versplinteren van de Topaas der Waarheid , een van de twee edelstenen (de andere is de Diamant van bedrog ) die het evenwicht houdt tussen waarheid en leugens. Zowel Gargamel als Sassette geven elkaar de schuld totdat de Geest der Schalen hen allebei tot zwijgen brengt en hen veroordeelt om aan elkaar te worden geketend. Gargamel klaagt over het idee om vastgeketend te worden aan een Smurf, en Sassette wenst alleen dat Grote Smurf bij haar was om de situatie aan te pakken. De geest zegt dat zonder de Topaas van Waarheid, de wereld nu vol leugens is. Hij laat Gargamel en Sassette zien wat er met de Smurfen is gebeurd sinds de Topaas van de Waarheid werd vernietigd: Potige en de andere Smurfjes liegen over Sassette, Brillie liegt tegen Knutsel dat er meer ruimte is voor zijn lift om de cadeautjes te dragen, en zelfs Grote Smurf begint te liegen.

Gargamel vindt het hele verhaal humoristisch totdat de Geest van de Weegschaal hem ertoe brengt om te bukken door een bliksemschicht naar hem te schieten. Hij vertelt hen beiden dat het aan hen is om de waarheid in de wereld te herstellen door de vernietigde Topaas van de Waarheid te vervangen. Sassette vraagt ​​waar ze hopen een nieuwe topaas te vinden, en de Geest zegt dat het in de Tempel van Verborgen Waarheden te vinden is , waar ook verborgen gevaar op hen wacht. Hij zegt dat zodra ze de topaas vinden en vervangen, hij ze zal bevrijden van hun boeien. Gargamel protesteert tegen het idee om samen te werken met een Smurf om een ​​magisch juweeltje te vinden, maar de Geest stuurt hen beiden krachtig op weg.

Nadat ze allebei de grot hebben verlaten, vraagt ​​Sassette aan Gargamel of hij de tempel zal kunnen vinden. Gargamel antwoordt door te zeggen dat het enige waar hij om geeft, de kleine Smurfin in zijn stoofpot is. Maar terwijl hij Sassette bij het touw vasthoudt, worden zijn handen geschroeid door een pijnlijke schok als herinnering dat ze samen moeten werken om de topaas terug te brengen. Terwijl Gargamel vloekt over de gedachte, probeert Sassette de boze tovenaar op te vrolijken, omdat ze elkaar tenminste beter leren kennen en haar misschien zelfs leuk vinden. Alles wat Gargamel kan zeggen is dat Sassette uit haar gedachten moet zijn.

Al snel vinden ze de ingang van de Tempel der Verborgen Waarheid, die een nogal onheilspellende plek lijkt te zijn. Sassette wil graag dat het avontuur begint, maar Gargamel trekt haar terug en zegt dat hij degene is die de bevelen hier in de buurt zal geven. Hij komt echter niet ver in de tempel wanneer hij op een schakelaar stapt en pijlen laat vliegen en hem op de muur vastzet. Sassette zegt dat Gargamel dat heeft moeten doen om haar te beschermen tegen pijn, waardoor Gargamel er alleen maar van overtuigd raakt dat ze zich niet goed bij haar voelt.

Terwijl ze door dezelfde doorgang lopen, raakten Gargamel en Sassette allebei een doodlopend straatje met niets anders dan een nabijgelegen koord. Sassette denkt dat ze aan het snoer moeten trekken om te zien wat er gebeurt. Gargamel denkt in eerste instantie reflexmatig Sassette te waarschuwen, maar besluit vervolgens haar te laten trekken aan het touw, in de veronderstelling dat ze een ramp op zichzelf zou loslaten. Dus trekt ze aan het koord, dat een muur opent in het doodlopende gedeelte, maar zorgt er ook voor dat een puntig gesteente naar buiten rolt en Gargamel in de grond afvlakt. Sassette kijkt of Gargamel in orde is en wijst er vervolgens op dat het een nieuwe doorgang heeft geopend om doorheen te gaan.

Enige tijd later lopen de twee nu door een andere doorgang met stromend water waar ze doorheen moeten lopen. Gargamel ziet eruit alsof hij een pak slaag heeft gekregen, terwijl Sassette er nog steeds niet slechter uitziet en de boze tovenaar eraan herinnert dat hij veel meer plezier zou hebben als hij niet in elke val zou trappen die ze tegenkwamen. Plotseling wordt Sassette onder water getrokken en probeert Gargamel haar terug naar de oppervlakte te trekken als hij zich realiseert dat Sassette visaas is geworden voor een zeer grote en woest uitziende vis met veel scherpe tanden. Gargamel loopt voor veiligheid, sleept de vis die nog steeds Sassette bij zich heeft, totdat hij door een deur gaat en de vis erin vast komt te zitten totdat de kleine Smurfin uit zijn mond springt en zijn tanden breekt. Op dat moment is Sassette ervan overtuigd dat het goed is dat Gargamel iets goeds in zich heeft omdat hij haar altijd uit gevaar haalt.

Al snel zien ze dat ze allebei in het innerlijk heiligdom van de tempel zijn, met drie deuren om uit te kiezen. Gargamel opent de eerste deur en staat tegenover de woede van een vleermuiskat klaar om hem te slaan. Hij opent de tweede deur en laat zijn gezicht schroeien door een zeer hete vlam. Gargamel geeft Sassette vervolgens de kans om achter de derde deur te kijken en ze ziet dat het de afbeelding van de schalen heeft die in steen zijn geëtst. Gargamel denkt dat de Geest van de Weegschaal heeft gelogen, dat er geen topaas in de tempel te vinden is, maar Sassette herinnert de tovenaar eraan dat dit de Tempel van Verborgen Waarheden is, wat betekent dat de schat ook verborgen moet zijn. Ze gaat naar een van de saldi en opent een paneel dat de topaas onthult waarnaar ze allebei op zoek waren. Gargamel is blij de schat te zien en verheugt zich erover dat hij niet langer bij haar hoeft te blijven. Sassette voelt zich verdrietig omdat ze dacht dat ze alles wat ze hebben meegemaakt, zou laten groeien als vrienden. Gargamel probeert Sassette zich beter te laten voelen door te zeggen dat het avontuur hem ten goede is veranderd.

Bij hun terugkeer in de grot legt Sassette aan de Geest van de Weegschaal uit hoe het avontuur haar en Gargamel in vriendschap heeft verbonden. De Geest houdt van hoe de dingen voor hen zijn uitgekomen en gebruikt dus zijn magie om de boeien van beiden te verwijderen. Sassette geeft de topaas aan Gargamel zodat hij het op de weegschaal kan zetten en de waarheid in de wereld kan herstellen. Wanneer Gargamel Sassette echter vertelt wat hij van plan is met haar te doen wanneer hij haar thuisbrengt om te "vieren", is Sassette verrast te ontdekken dat haar geliefde "Pappie Gargamel" niets veranderd is, en de Geest van de Weegschaal wijst erop dat de houder van de topaas alleen de waarheid spreekt. Dit maakt dat Sassette terug wegrent van Gargamel, maar terwijl hij haar probeert te overtuigen van zijn "oprechtheid", botst hij opnieuw tegen de pilaar van de schalen en veroorzaakt de Diamond Of Deceit. Gargamel toont de Geest van de Weegschaal dat hij beide edelstenen heeft bewaard, maar de Geest is nu boos dat de pilaar is vernietigd en zo de boze tovenaar slaat met bliksemschichten om hem te straffen.

Terug in het dorp, nadat Sassette heeft onthuld wat er is gebeurd waardoor de Smurfen zo raar deden, vertellen de andere Kleutersmurfen haar dat ze hoopt dat ze haar les over Gargamel heeft geleerd, dat hij nooit zal veranderen. Sassette denkt dat ze misschien gelijk hebben, maar toch kon ze het niet helpen dat ze medelijden had met de tovenaar omdat hij de Geest zo van streek had gemaakt. Op dat moment, terwijl de Geest bezig is met het repareren van de schalen, wordt Gargamel gedwongen op de pilaar te gaan staan ​​om op te treden als de schalen om de edelstenen in evenwicht te houden. Gargamel vraagt ​​hoe lang hij dit moet volhouden, en de Geest vertelt hem dat het maar voor een paar weken is als een 'voorwaardelijke straf'. Gargamel gromt als hij zegt dat hij de Smurfen hiervoor haat, "en dat is geen leugen".