Wikia

Oei, oei, Smurfen in de knoei

Oei, oei, Smurfen in de knoei is een aflevering uit Seizoen 2. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Grote Smurf heeft Bange op pad gestuurd om speciale paddestoelen te zoeken in het bos. Bange vindt het er maar eng en zou graag willen dat Grote Smurf iemand anders had gestuurd om de speciale paddestoelen te vinden. Hij heeft er uiteindelijk genoeg en wil terug naar het Smurfendorp, maar dan ontmoet hij een kabouter die een toverstokje heeft waardoor hij dingen in een zeepbel kan doen. De kabouter heeft plotseling per ongeluk zichzelf in een zeepbel gestopt en schreeuwt om hulp. Bange Smurf is natuurlijk erg bang, maar de kabouter maakt hem duidelijk dat hij niet bang hoeft te zijn. Hij zegt dat Bange Smurf hem met zijn stokje weer kan bevrijden, want in de bel prikken helpt niet. Bange vertrouwt het eerst niet, maar de kabouter spreekt hem moed in. Bange bevrijdt hem en de kabouter vraagt of hij nog wat voor Bange kan doen. Bange vraagt of hij het stokje van de kabouter mag lenen, en dat mag. Nu hoeft hij nergens bang meer voor te zijn, want hij kan zichzelf nu gewoon in een luchtbel stoppen. Terug in het dorp laat Bange aan de anderen zien dat hij in een luchtbel zit. Sommige Smurfen proberen manieren te vinden om de bel te laten knappen, maar geen enkele wil lukken. Grote Smurf komt erbij en zegt dat die bellen gevaarlijk zijn. Je kan er in vast blijven zitten. Bange Smurf zegt dat hij er zo weer uitkomt, maar Grote Smurf maakt hem duidelijk wat er kan gebeuren als je in die bel zit en je het stokje niet bij je hebt. Hij zegt ook dat Bange het stafje weer terug moet geven. Wanneer enkele Smurfen, waaronder Bange en Grote Smurf, door het bos lopen om het stokje terug te geven, duikt Bolle Gijs op. Alle Smurfen vluchten, behalve Bange. Bange maakt de hongerige Bolle Gijs uit voor "halfgare dikzak", waarop Bolle Gijs boos wordt en hem plat wil slaan. Bange stopt zichzelf weer in de zeepbel, waardoor Bolle Gijs' hand weerkaast en de reus per ongeluk op zijn eigen neus slaat. Bolle Gijs probeert nog eens te slaan, maar weer gebeurt hetzelfde als de vorige keer. Dan gebruikt Bolle Gijs Bange als zijn bal. Ondertussen zijn Gargamel en Azraël er weer opuit om Smurfen te vangen. Ze horen de lach van de pret-hebbende Bolle Gijs. Bolle Gijs schopt tegen Bange Smurf en Bange komt terecht in een boom, waar hij de bel met zijn stokje kapotprikt. Hij valt naar benenden, en het stokje wordt gepakt door Gargamel, die nu vlak voor zijn neus staat. Gargamel raakt met het stokje Bange Smurf aan, die nu weer in de bel zit. Gargamel vangt Bange en gaat terug naar zijn kasteel, gevolgd door de andere Smurfen die met Bange in het bos waren. Later gaat Gargamel zijn kasteel uit om meer Smurfen te vangen. Azraël blijft bij Bange Smurf, maar Bange is niet bang omdat hij beschermd wordt door de zeepbel. Terwijl de Smurfen Gargamel afleiden, sluipt Grote Smurf Gargamels kasteel binnen om Bange te bevrijden. Bange springt net met zijn bel het kasteel uit als Grote Smurf hem wil redden, gevolgd door Azraël. Bolle Gijs vraagt zich intussen af waar zijn 'bal' is. Bange Smurf komt toevallig aanstuiteren en Bolle Gijs is blij dat hij zijn 'bal' terugheeft. Gargamel loopt naar hem toe en vraagt of hij met zijn bal mag spelen (dit is eigenlijk een list want hij wil Bange Smurf koken). Bolle Gijs geeft een volmondige nee en Gargamel wordt boos. Hji heeft het stokje van Bange bij en stopt Bolle Gijs ook in een zeepbel. Gargamel vangt Bange en gaat terug naar huis. Ondertussen proberen de Smurfen Bolle Gijs uit de bel te krijgen. Ze leggen een boomstam op de grond, leggen daar een tak op, zetten Bolle Gijs op de ene kant van de tak en drie Smurfen op de andere kant. De Smurfen springen, en Bolle Gijs vliegt de lucht in. Hij rolt van een berg af, en komt terecht in Gargamels kasteel. Hij rolt tegen Gargamel aan en Grote Smurf bevrijdt Bange Smurf. Hij stopt Gargamel en Azraël in een zeepbel en bevrijdt Bolle Gijs. Nu kan Bolle Gijs weer met zijn 'bal' spelen, maar nu heeft hij er twee. Ondertussen geeft Bange zijn stokje weer terug aan de kabouter, die er erg blij mee is.

Cast (NL)Edit

  • Bange Smurf - Peter van Hoof
  • Bolle Gijs - Ger Smit
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman