Wikia

Luilak's nachtmerrie is een aflevering uit Seizoen 6.

Hoofdrollen

  • Grote Smurf
  • Brilsmurf
  • Luilaksmurf
  • Lolsmurf
  • Hippe Smurf
  • Smulsmurf
  • Smurfin
  • Moppersmurf

Luilaksmurf wordt steeds geplaagd door een nachtmerrie. Eerst ligt hij in een hangmat die in een slang verandert. Deze probeert hem te wurgen. Luilak rent dan een huis in, waarin hij een figuur ziet op een paard. Luilak wil door deze nachtmerrie niet meer slapen. Hij houdt 's nachts alle Smurfen wakker. De volgende dag willen de Smurfen er alles aan doen om Luilak in slaap te krijgen. Ze zingen een slaapliedje voor hen waarna hij in slaap valt. Hij krijgt opnieuw dezelfde droom. De figuur op het paard slaagt erin om Luilak te pakken voor hij kan ontsnappen. De figuur is Morphio, een soort duivel die nachtmerries geeft. De volgende dag proberen de Smurfen om Luilak wakker te krijgen. Wat ze ook doen, niets werkt. Grote Smurf hoort Luilak in zijn slaap praten. Intussen houdt Morphio hem gevangen in een kooi. Luilak zegt Morphio dat hij de andere Smurfen mist en Morphio wil ze ook vangen. Grote Smurf hoort de naam Morphio en zoekt in zijn boeken. Hij ontdekt wie Morphio is en wil de anderen waarschuwen. Het is echter al te laat: Morphio heeft alle Smurfen al gevangen door vallen te zetten in de vorm van mooie dromen, die in nachtmerries veranderen. Grote Smurf gaat dan zelf naar Dromenland en de Nachtmerriewereld. Hij kan Luilak bevrijden, maar wordt zelf ook gevangengenomen door Morphio. Luilak is verdrietig en zegt dat hij een held wil zijn. Hij krijgt een harnas en een zwaard. Daarna wenst hij dat hij vrij was. Hij komt zo uit de kooi. Dan wenst hij alle andere Smurfen vrij. Morphio probeert om Luilak tegen te houden door een bliksemschicht naar hem te gooien. Luilak verandert deze in bloemen. Plots verschijnt er een regenboog. Morphio kan dit niet aan en slaat op de vlucht. De demon der nachtmerries is verslagen! De Smurfen worden weer wakker en Grote Smurf is teruggekeerd naar het dorp.