Wikia

Lang leve Brilsmurf is een aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Enkele paarse, pluizige wezens genaamd Trokkels zijn hun koning Bandor zat. Ondertussen lopen Brillie en wat andere Smurfen door het bos om matriaal te vinden om een bibliotheek voor Brillie's boeken te maken. Wanneer twee Smurfen een boom omzagen, loopt Brillie weer eens te zaniken. Brillie wordt echter buiten de andere Smurfen gegooid en wordt gezien door twee Trokkels die het velste tegen koning Bandor zijn. Ze vinden Brillie erg geschikt om de nieuwe koning te worden en vragen of Brillie dit wil. Brillie moet erover nadenken, maar wanneer een Trokkel tegen hem zegt dat ze alles zullen doen wat Brillie zegt, wil Brillie graag hun nieuwe koning worden. Wanneer hij wegloopt, organiseren de twee Trokkels een wedstrijd tussen Brillie en koning Bandor. Ze strijden om wie de speer uit de boom kan trekken. Wie de speer eruit trekt, wordt de nieuwe koning. De twee Trokkels spelen vals doordat ze, als koning Bandor aan de beurt is, een stokje in een gaatje steken waardoor je de speer er niet meer uit kan trekken. En wanneer Brillie dit gaat doen, halen ze het stokje er weer uit zodat je de speer er gemakkelijk uit kan trekken. Koning Bandor komt naar de twee Trokkels toe en eentje laat hem een legende zien waarin staat dat, wie de speer uit de boom kan trekken, koning zal worden. Koning Bandor probeert de speer uit de boom te trekken, maar het lukt hem niet doordat het stokje in het gaatje zit. Brillie komt aangelopen en probeert de speer eruit te trekken, en bij hem lukt dat wel omdat het stokje er weer uit is. Koning Bandor geeft zijn kroon aan Brillie, en Brillie is voortaan de nieuwe koning der Trokkels. Ondertussen is Brillie's bibliotheek in het Smurfendorp klaar. Grote Smurf komt eraan en vraagt wat de Smurfen aan het doen zijn. Wanneer hij hoort dat dit Brillie's bibliotheek wordt, zegt hij dat Brillie helemaal geen toestemming heeft voor en eigen bibliotheek. Grote Smurf en de Smurfen gaan Brillie opzoeken in het bos en eens een woordje met hem voeren. Ondertussen wil Brillie dat de Trokkels een monument voor hem gaan bouwen, en later bouwen de Trokkels met tegenzin een monument van Brillie's gezicht. Ondertussen lopen de Smurfen door het bos. Ze horen de twee Trokkels praten over Brillie, en ze zeggen dat hij zelfs koning Bandor nog een betere koning is dan Brillie. De Smurfen snellen naar koning Bandor, die vertelt dat er ook Trokkels zijn die Brillie kwaad willen doen. Ondertussen dreigen twee Trokkels om Brillie in een diep gat met akelige planten te duwen. Wanneer ze hem erin willen duwen, snellen de Smurfen en koning Bandor naar hen toe. Eén van de Trokkels heeft Brillie al losgelaten, maar Brillie houdt zich vast aan een tak. Eén van de planten bindt Brillie bijna vast, maar gelukkig weet koning Bandor die door te snijden met een scherp mes. Brillie wordt uit het gat gehaald en is weer veilig. Brillie denkt dat hij weer koning wordt, maar Grote Smurf laat hem een oude Trokkellegende zien waarin staat dat de gene die de koning gered heeft zelf koning wordt, dus koning Bandor wordt weer koning.

Cast (NL)Edit

  • Schildersmurf - Bram Bart