Wikia

Het vliegende bed van Grote Smurf is een aflevering uit Seizoen 5. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Na zo'n 500 jaar begeeft het bed van Grote Smurf het. Wanneer de Smurfen in het bos bezig zijn met een nieuw bed voor Grote Smurf, duikt Gargamel op, die een roltong heeft gemaakt waarmee hij Smurfen kan vangen. Maar in plaats van dat hij een Smurf vangt, vangt hij het bed van Grote Smurf. De Smurfen zijn intussen al weggevlucht. Gargamel krijgt een snood plan als hij dit bed bekijkt. Hij spreekt een toverspreuk uit waardoor de gene die in het bed slaapt vliegt naar de plaats waarover de gene droomt. Bijvoorbeeld, als het persoon over Gargamel droomt, gaat hij naar Gargamel. Het bed vliegt dan en de gene wordt er heen gebracht. Later halen de Smurfen Grote Smurfs bed op in het bos en brengen het naar zijn huis. Wanneer Grote Smurf binnenkomt, laten ze hem zijn nieuwe bed zien. Grote Smurf is erg blij met zijn nieuwe bed. Later is er een stormachtige nacht aan de gang en komen Brillie, Klungel en Babysmurf bij Grote Smurf binnen. Brillie vertelt dat Baby erg bang is voor de storm, en Grote Smurf leest hen een verhaal over piraten voor. Hij valt echter in slaap en denkt aan piraten. Hij bed stijgt op en Brillie wekt Grote Smurf. Het bed vliegt naar een piratenschip, en daar worden Grote Smurf, Brillie en Klungel niet al te vriendelijk ontvangen. Enkele piraten brengen hen naar hun kapitein, genaamd kapitein Koekie. Babysmurf slaapt intussen gewoon door. Als de drie Smurfen voor de neus van kapitein Koekie verschijnen zegt Grote Smurf dat al het eten op de tafel van kapitein Koekie overheerlijk is. De hongerige piraten willen allemaal eten en zo kunnen de Smurfen ontsnappen. Hun weg wordt echter geblokkeerd door kapitein Koekie. Grote Smurf houdt een voedselgevecht met kapitein Koekie, maar als de Smurfen zien dat het bed met Babysmurf opstijgt, springen de Smurfen erin en vliegen weg. Babysmurf droomt van een speelkamer, waar Brillie gepakt wordt door een klein meisje die hem als een popje ziet. Grote Smurf zingt een slaapliedje om Baby weer in slaap te wekken zodat ze hier wegkunnen. Baby valt echter niet in slaap, maar Klungel wel. Klungel droomt over Gargamel en het bed landt bij Gargamel, die blij is dat de Smurfen bij hem zijn gekomen. Gargamel probeert hen te grijpen terwijl Grote Smurf een slapende Klungel probeert te laten dromen van het Smurfendorp. Maar niks blijkt te lukken. Grote Smurf zegt dan tegen Klungel datt hij moet dromen over zijn stenenverzameling, en dat werkt. De Smurfen komen weer thuis dankzij Klungel, die droomde over zijn stenenverzameling.

Cast (NL)Edit

  • Babysmurf - Corry van der Linden
  • Azraël - Fred Butter
  • Schildersmurf - Fred Meijer
  • Kleermakersmurf - Eddy van der Schouw
  • Luilaksmurf - Angélique de Boer