Wikia

Het vergrootmengseltje

Het vergrootmengseltje is een aflevering uit Seizoen 1. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Het is snikheet en ook nog eens heel droog. De Smurfen vinden dit helemaal niet leuk. Brillie denkt dat hij hier wat op weet. Hij zal een mengselstje maken waarmee hij groter kan worden. Er zijn Smurfbessen voor nodig, maar Brillie ziet dat er geen Smurfbessen meer zijn. Later ziet Brillie Grote Smurf aan een toverdrank werken. Grote Smurf loopt met drank zijn laboratorium uit en Brillie denkt dat hij het drankje toch kan maken. Ondertussen bergt Potige Smurf wat stenen op voor Smurfin. Smurfin is erg onder de indruk van Potige's kracht en ook van dat Potige dit klusje met deze hitte kan klaren. Potige wordt helemaal verliefd op de Smurfin. Ondertussen glipt Brillie Grote Smurfs laboratorium binnen. Hij maakt het drankje en rent naar buiten. Als hij buiten het dorp is stuikelt hij over een steen. Brillie is boos. Nu moet hij het drankje weer opnieuw maken. Wat Brillie echter niet weet, is dat het drankje op Potige Smurf, die nog steeds in de grot is, is gevallen. Potige verandert in een Reuzesmurf. Hij is erg verbaasd over zijn nieuwe grootte, maar hij is ook bang. Roepend om Grote Smurf rent hij naar het Smurfendorp. In het dorp is Brillie bezig met een nieuwe toverdrank. Hij merkt dat er iemand aankomt en bergt snel alle spullen op. Dan ziet Brillie dat Potige een Reuzesmurf is geworden. Potige vertelt wat er is gebeurd, en vraagt of Brillie hulp kan vragen aan Grote Smurf, maar Brillie zegt dat Potige nu hij zo groot is allerlei dingen kan doen die de andere Smurfen niet kunnen doen. De grote Potige zorgt ook voor allerlei overlast in het Smurfendorp, zo sloopt hij (zonder dat hij het doorheeft) Smurfenhuizen. Potige kan nu ook eindelijk doen wat hij altijd al wilde, Gargamel vangen. Hij loopt naar Gargamel. Op het begin van de reis proberen enkele Smurfen Potige tegen te houden, omdat Gargamel ook gevaarlijk kan zijn als Potige zo groot is. Halverwege de reis geven de Smurfen het op en gaan naar Grote Smurf. Later komt Potige Smurf aan bij Gargamel. Maar Gargamel is nog een stuk groter dan Potige Smurf. Potige zegt dat Gargamel zich over moet geven. Er schiet Gargamel nu opeens iets tebinnen. Als Potige hem meeneemt naar het dorp, kan Gargamel alle Smurfen vangen! Potige stopt Gargamel en Azraël in een zak en loopt terug naar het dorp. Gargamel en Azraël doen alsof ze heel bang zijn. Ondertussen proberen Grote Smurf en Knutselsmurf doormiddel van een katapult een drankje uit waarmee ze de wolken groter kunnen maken zodat het weer gaat regenen. Enkele Smurfen komen bij hen en vertellen over Potige Smurf die groter is geworden en Gargamel aan het vangen is. Grote Smurf denkt dat er iemand met zijn toverformule heeft geknoeid. Ondertussen komt Potige in het dorp met Gargamel en Azraël in de zak, maar Gargamel komt eruit en stopt Potige Smurf zelf in de zak. Dan gaat hij ook achter de andere Smurfen aan. Ondertussen zijn Grote Smurf en de anderen in het dorp aangekomen. Ze leiden Azraël af zodat de kat tegen een boom knalt. Daarna gooit Grote Smurf de vergrootdrank op Azraël zodat hij een hele grote kat wordt. Gargamel zit hem intussen uit te schelden, maar hij krijgt er algauw spijt van wanneer een grote Azraël achter hem aanrent. Gargamel kan het Smurfendorp nu niet meer vinden. Ondertussen maakt Grote Smurf Potige weer normaal. Grote Smurf zet Brillie ook aan het werk om voor straf zijn laboratorium schoon te maken.

Cast (NL)Edit

  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Boerensmurf - Frans van Dusschoten
  • Hippe Smurf - Ger Smit
  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman

Bekijk de afleveringEdit

Het Vergrootmengseltje • De Smurfen

Het Vergrootmengseltje • De Smurfen