Wikia

Het is een smurfig leven

Het is een smurfig leven is een aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 10 minuten. In de aflevering waren Engelsmurf en Duivelsmurf voor het laatst te zien.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Het is winter in het Smurfendorp en Knutsel heeft een uitvinding gemaakt die het hele dorp warmhoudt. En hij heeft ook een sneeuwschuiver gemaakt want de Smurfen gaan Smurfbessen plukken. Onderweg zien Sassette en Rustige drie sneeuwpoppen waarvan ze zich afvragen wie ze gemaakt heeft, maar wat ze niet weten, is dat het eigenlijk een vermomming is van Gargamel, Azraël en Greintje. Wanneer Knutsels machine het, dankzij Brillie niet meer doet, ontdekken de Smurfen dat het Gargamel en zijn handlangers zijn en rennen ervandoor. Gargamel heeft de Smurfen te pakken, maar de machine spuit sneeuw in zijn gezicht waardoor hij de Smurfen weer loslaat. De Smurfen rennen ervandoor, terwijl de machine van Knutsel wordt vergeten en het begeeft. Gargamel denkt dat de machine nog wel van pas kan komen en neemt hem mee naar zijn kasteel. Terug in het dorp willen de Smurfen bijna klagen over Knutsel, maar Grote Smurf zegt dat er geen reden is om lelijk tegen Knutsel te doen, want iedereen is toch veilig. Wanneer Grote Smurf weer teruggaat naar zijn lab, klagen de Smurfen over de machine van Knutsel die het dorp warmhoudt. Het wordt namelijk veel te warm in de huizen van de Smurfen. Later denkt Knutsel dat de klagende Smurfen toch gelijk hebben. Dan verschijnt Duivelsmurf die zegt dat Knutsel alles doet voor de Smurfen, en er vervolgens niets voor terugkrijgt. Dit zorgt ervoor dat Knutsel het dorp wil vertalen. Engelsmurf verschijnt en probeert hem te overtuigen dat hij nu een grote fout gaat maken, maar Knutsel pakt toch zijn biezen. Ondertussen showt Gargamel zijn nieuwe versie van Knutsels uitvinding aan Greintje en Azraël. De machine zuigt de Smurfen op, vriest ze in, en dan komen de Smurfen er weer uit als een ijsblok (de ingevroren Smurf zit dan in het ijsblok). Ondertussen vertellen Sassette en Rustige aan Grote Smurf dat Knutsel is opgestapt. Grote Smurf overtuigt de Smurfen ervan dat iedereen fouten kan maken, zo ook bij Knutsel. Hij zet een zoekactie op touw, en omdat Brillie zo negatief was moet hij de zoektocht leiden. Ondertussen wordt het steeds kouder en maakt Knutsel zich zorgen over de Smurfen in het dorp. Engelsmurf laat hem een visioen zien waarin te zien is hoe het er nu in het dorp toe zou gaan als Knutsel niet bestond. Heel het dorp is zowat kapot en de Smurfen moet het dorp zowat verlaten. Het is ook erg koud en de Smurfen moeten lopen tegen een zware wind in. Engelsmurf laat ook zien dat de Smurfen nu naar hem opzoek zijn, maar dat ze gepakt worden door Gargamel. Knutselsmurf weet nu dat de Smurfen hem écht nodig hebben en gaat ze redden uit de klauwen van Gargamel. Later ziet Knutsel Gargamel en de bevroren Smurfen. Hij maakt snel zijn machine in orde, en blaast Gargamel, Azraël en Greintje weg met een flinke sneeuwlaag. Vervolgens rollen de gestoorden van een berg en veranderen in een grote sneeuwbal. Later ontdooit Knutsel alle bevroren Smurfen. De Smurfen bieden hen excuses aan aan Knutsel en Grote Smurf zegt dat hij zich niet kan voorstellen hoe ze dit zonder hem hadden aangepakt, maar Knutsel wel.

Cast (NL)Edit

  • Engelsmurf - ?
  • Duivelsmurf - Dieter Jansen
  • Azraël - Fred Butter
  • Greintje - Reinout Bussemaker
  • Rustige Smurf - Beatrijs Sluijter
  • Babysmurf - Corry van der Linden
  • Kleermakersmurf - Dieter Jansen