Wikia

Het ei en de Smurfen

Het ei en de Smurfen is een aflevering uit Seizoen 1, gebaseerd op het gelijknamige stripverhaal. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

De Smurfen willen een parade houden. Ondertussen heeft Gargamel een toverei gemaakt. Hiermee kan alles wat hij wil en zegt verschijnen. Ook Smurfen. Dan klopt Bolle Gijs bij hem aan. Gargamel en Azraël vluchten weg. Bolle Gijs beukt de deur in en neemt al het eten mee. Wanneer hij het toverei in zijn handen krijgt, brandt hij zijn handen. Dus stopt hij het toverei gauw in een zak. Al Bolle Gijs weg is verschijnen Gargamel en zijn kat weer. Bolle Gijs heeft het ei gestolen. Ze moeten het terughalen. Bolle Gijs gaat tegen een boom aanliggen en valt in slaap. Gargamel steelt de zak met het toverei. Maar dan grijpt Bolle Gijs hem. Hij schudt Gargamel flink door elkaar. Wat ze niet weten, is dat het ei uit de zak rolt. Het toverei rolt van een berg af. Potige Smurf, Brilsmurf, Moppersmurf, Hippe Smurf en Smurfin zien het ei. Potige zegt dat ze een Smurfige taart kunnen maken met dit ei. De Smurfen tillen het ei op en lopen terug naar het dorp. Dan horen ze Bolle Gijs schreeuwen. Hij wil zijn ei terug. De Smurfen horen het. Ze lopen een boomstam in. Hier kan Bolle Gijs ze niet vinden. Bolle Gijs loopt de verkeerde kant op. Ook Gargamel vraagt zich af waar het ei ligt. Hij volgt Bolle Gijs. Azraël ruikt de Smurfen in een boomstam. Dan hoort hij Bolle Gijs schreeuwen. De kater zet het op een lopen. De Smurfen zitten nog steeds in de boomstam en besluiten terug te gaan naar het dorp. Bolle Gijs ziet de Smurfen en wil het ei grijpen. Smurfin wenst dat ze terugzijn in het dorp. Ze geeft daarbij ook een tikje op het ei. Opeens verdwijnen ze en komen ze terecht in het dorp. De Smurfen in het dorp vragen zich af hoe ze hier zijn gekomen. Het komt door de toverkracht van het ei. Grote Smurf slaat met een lepel van Smulsmurf op het ei. De lepen gaat stuk doordat het zo'n hard ei is. Potige wil er wel met zijn hamer op slaan. Hij zegt dat hij wel in een worst zou kunnen veranderen. Hij slaat nog eens op het ei en wordt een worst. Dan maakt Grote bekend dat het een magisch toverei is. De Smurfen rennen erop af. Droomsmurf wil rijk worden, en hij wordt rijk. Smurfin wil roze worden met blauwe bloemen. En ze wordt dat ook. Smulsmurf wil een grote ketel salsaparilla. Muzieksmurf wil de beste trompetspeler worden, en dat wordt hij. Brillie wil net zo worden als Grote Smurf. Knutsel wil ook Grote Smurf worden. Ook nog een Smurf wil Grote Smurf worden. Zo ontstaat er een ruzie over wie Grote Smurf is. Grote Smurf zelf verandert per ongeluk in een aap. Luilaksmurf en Hippe krijgen ruzie. Daarom wenst Luilak dat Hippe het gezicht krijgt van een trol. Hippe wordt boos en wenst dat Luilak ook lelijk wordt. De drie Grote Smurfen rennen naar het bos met het ei. Ze zien Klungel en wensen dat hij de grootste Smurf wordt die er ooit bestaan heeft. Smurfin wordt bang voor de Mega-Klungel en rent naar Grote Smurf. Maar als ze de Grote Smurf-aap ziet, zegt ze dat die aap Grote Smurf niet is. Boos rent ze hem achterna. De drie Grote Smurfen rennen intussen weg. Bolle Gijs ziet het ei. De Smurfen zien Bolle Gijs en rennen weg zonder het ei. Bolle Gijs heeft het ei nu in handen. Intussen is Smurfin nog steeds boos op de aap. Dan maakt de aap snel een toverdrank en verandert zichzelf terug in Grote Smurf. Smurfin is verbaasd. Grote Smurf tovert Smurfin ook weer normaal. Ze moeten de anderen ook weer normaal krijgen. Ondertussen bijt Bolle Gijs in het ei, maar het is te hard. Bolle Gijs trapt het ei op den duur weg. Gargamel komt in beeld en het ei vliegt tegen zijn hoofd. Ondertussen komen de drie Grote Smurfen weer aan in het dorp. Grote verandert ze weer terug in Bril, Knutsel en Smurf. Hij vraagt waar het toverei is. De drie vertellen wat er is gebeurd. Snel gaan ze het ei halen. Ondertussen heeft Gargamel het ei weer. Nu kan hij de Smurfen vernietigen, voor eeuwig en altijd. Hij wenst twee Smurfen op een schaal. Hippe en Luilak zitten op die schaal. Gargamel denkt dat het geen Smurfen zijn en wordt kwaad. Hij gooit ze weg. Dan wenst hij Klungelsmurf. Die komt bij hem staan. Gargamel wordt bang en rent weg. Grote tovert Klungel weer normaal en alle Smurfen zijn weer de oude. Dan komt Lolsmurf aantreden met een nep-ei, maar dat ontploft.

Cast (NL)Edit

  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Hippe Smurf - Ger Smit
  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Bolle Gijs - Ger Smit
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Droomsmurf - Frans van Dusschoten
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman