Wikia

Het boek dat alles weet
Het boek dat alles weet
Oorspronkelijke titelLes schtroumpfs et le livre qui dit tout
ScenarioThierry Culliford, Alain Jost
OntwerpPascal Garray
KleurenNine Culliford
UitgeverLe Lombard
Datum van publicatie2008

Het boek dat alles weet is een stripboek uit 2008.

VerhaalEdit

Brilsmurf ontdekt in Grote Smurf's laboratorium een boek dat kan praten en alles weet. Eerst was Brillie bang, maar later was hij er erg blij mee. Nu Grote Smurf weg is, kan Brilsmurf het laten zien aan de anderen. Het boek wordt al gauw populair bij de Smurfen, waardoor er veel ruzies ontstaan. De Smurfen willen allemaal vragen stellen, maar Brilsmurf is de enige die het kan. Dus komt er al gauw een lange rij bij Brilsmurf's huis. De Smurfen dringen voor en dreigen elkaar aan de kant te gaan. Brilsmurf vindt het genoeg worden en gaat naar een oud verlaten kasteel. Hier is voldoende ruimte voor een lange rij. Om de beurt mogen de Smurfen een vraag stellen aan het boek. Soms ontstaan er ook problemen. Als Grote Smurf terugkomt wordt hij boos op Brilsmurf. Want door het boek ontstaan er nu nog meer problemen. De Smurfen waren zo bezig met het boek, dat ze geen eens meer oog voor de stuwdam hadden, die nu op overstromen staat. Maar de dam wordt al gauw weer gerapareerd. Brilsmurf samen met Babysmurf valt per ongeluk in het water en weet zich er geen raad mee. Hij kan het boek en Babysmurf niet te gelijk vasthouden. Hij vraagt het boek om hulp. Maar als het boek zegt dat hij Babysmurf in de steek moet laten, gooit hij het boek kwaad in het water en redt zichzelf en Babysmurf.