Wikia

Het Paasfeest is een aflevering van De Smurfen uit Seizoen 1. In deze aflevering maken Balthazar en Moeder Natuur hun debuut. Er is ook een stripverhaal De Smurfen en Moeder Natuur.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Het is nog winter in Smurfenland. De sneeuw begint te smelten. De Smurfen maken zich klaar voor het begin van de lente. Alle Smurfen vegen de sneeuw weg. Brilsmurf zegt dat ze hun werk niet goed doen. Hij spelt de anderen weer eens de les. De andere Smurfen bekogelen Bril met sneeuwballen. Lolsmurf geeft hem een cadeautje, dat in Brilsmurfs gezicht ontploft. Smurfin en Mopper krijgen een konijnenpak van Kleermaker. Grote Smurf is blij met de komst van de lente. Gargamel is echter niet blij met de komst van de lente. Zo verjaagt hij de dieren en vertrapt de bloemen voor zijn voordeur. Hij bedenkt een plan om de Smurfen te vangen. Hij denkt aan zijn peetvader Balthazar en gaat er naartoe. Bril en Klungel zoeken naar paaseieren. Ze pakken enkele eieren. Opeens krijgen Klungel en Bril last van een boze hond en boze kippen. Ze laten de eieren achter. Plots vinden ze een ander ei. Intussen zijn Gargamel en Azraël bij het kasteel van Balthazar. Als Gargamel aanklopt komt plots een draak tevoorschijn uit de sloot rond het kasteel. Hij rent bang naar binnen. Gargamel's tenen worden bijna afgehakt door een hakmes. Hij rent weg waarbij hij in een kuil valt. Gargamel komt oog in oog te staan met Balthazar. Hij vertelt aan Balthazar over de Smurfen en vraagt een plan om hen te vangen. Balthazar gelooft eerst niet in het bestaan van Smurfen. Hij vertelt dat Smurfen alleen in sprookjes bestaan. In een van zijn boeken staat dat er zes Smurfen nodig zijn om goud te maken en Moeder Natuur uitgeschakeld moet worden om hen te vangen. Gargamel steelt het boek terwijl Balthazar even niet kijkt. In het Smurfendorp zijn de Smurfen bezig met versieringen voor Pasen. Alle Smurfen beschilderen paaseieren. Bril, Klungel en Smurfin schilderen het ei dat ze in het bos vonden. Plots barst het ei open en komt een jong eendje uit. Smurfin is meteen dol op het eendje en wil er voor zorgen. Het ziet Smurfin als zijn moeder. Intussen is Gargamel op bezoek bij Moeder Natuur. Hij geeft haar een boeketje zwarte bloemen. Hij doet alsof hij een vriend is van haar. De bloemen zijn betoverd. Moeder Natuur ruikt aan de bloemen. Ze valt in een diepe slaap. Plots begint het opnieuw te sneeuwen. Grote Smurf vindt dit vreemd. Het had immers lente moeten zijn. Het dorp is helemaal ondergesneeuwd, zodat het dorp onbewoonbaar wordt. Volgens Grote Smurf is dit de ergste sneeuwstorm ooit. De Smurfen gaan in de grote eik wonen. Ook Balthazar vindt het vreemd dat de lente niet komt. Hij ontdekt dat zijn toverboek weg is en Gargamel het gestolen heeft. Grote Smurf en zes andere Smurfen gaan naar Moeder Natuur. Ze zien haar slapen in haar huis. Plots worden alle Smurfen, behalve Grote Smurf gevangen door Gargamel met een net. Grote Smurf rent weg voor Azraël. Gargamel neemt de Smurfen en Moeder Natuur mee naar zijn huis. Grote Smurf wordt nog achtervolgd door Azraël. Plots rent Azraël weg voor een eland. Grote Smurf zit op de rug van de eland. Grote Smurf waarschuwt de andere Smurfen. Als Moeder Natuur niet ontwaakt zal de winter nooit ten einde ikomen. De Smurfen gaan bij Gargamel langs. Gargamel ligt te slapen. De zes smurfen zitten in een kooi. Knutsel en Potige bevrijden de gevangen smurfen. Dan duikt Azraël weer op. De Smurfen sluiten de kat op in het opberghok. Dan komt Balthazar aan bij het kasteel van Gargamel. Gargamel wordt wakker. Balthazar is boos en vraagt waar zijn toverboek is.  Balthazar gelooft nog steeds niet in het bestaan van Smurfen. Tot plots Grote Smurf wegrent uit Gargamel's huis. Balthazar pakt een wapen en probeert op Grote te schieten. Smurfin redt Grote Smurf. Het eendje is haar gevolgd. Balthazar schiet op het eendje en Grote Smurf. De dieren in het bos horen het gegil van het eendje. Grote Smurf komt weer bij maar het eendje lijkt dood te zijn. Balthazar lacht gemeen en zegt dat de Smurfen zich moeten overgeven. Hij en Gargamel willen zes Smurfen om goud te maken. De smurfen zetten de aanval in tegen de gemene tovenaars. Muzieksmurf blaast op zijn trompet. De andere Smurfen gooien sneeuwballen. Plots duikt een aantal dieren op uit het bos, waaronder de eland die Grote redde van Azraël. Balthazar wil opnieuw schieten op de smurfen. Hij wordt door een beer en een arend aangevallen. De beer slaat zijn wapen stuk. Gargamel rent zijn huis binnen en verstopt zich in het opberghok. Balthazar wordt verjaagd door de boze beer. Grote Smurf kan Moeder Natuur wekken met een tovermiddel. Moeder Natuur laat een slingerplant groeien. Gargamel en Azraël blijven erin hangen. Moeder Natuur verandert het toverboek van Balthazar in een gele roos. De sneeuw verdwijnt en maakt plaats voor de lente. De Smurfen zijn allemaal blij, behalve Smurfin. Ze vraagt aan Moeder Natuur of ze iets kan doen voor het eendje. Het eendje komt weer tot leven. Nu is Smurfin ook heel blij. In het Smurfendorp vieren de Smurfen eindelijk hun lentefeest. Moeder Natuur feest mee. Lolsmurf geeft haar een cadeautje. De anderen zijn bang dat het zal ontploffen. Er groeien bloemen uit Lolsmurf's cadeau. Moeder Natuur is hier blij mee en vertrekt weer.

VideoEdit