Wikia

Grote Smurf's Vrije Dag

Grote Smurf's Vrije Dag is een aflevering uit Seizoen 5. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Grote Smurf hoort dat Bolle Gijs zit te eten van de Smurfbessen van Boerensmurf. Door Grote Smurfs hulp gaat Bolle Gijs weg bij de Smurfbessen. De Smurfen vinden dat Grote Smurf aan rust toe is en besluiten hem niet meer lastig te vallen. Ze lossen gewoon zelf hun problemen op. Terug in het dorp vraagt Grote Smurf aan Smurfin of hij haar kan helpen in de tuin, maar Smurfin zegt dat ze het zelf wel kan. Ondertussen eten de Smurfjes stiekem van de taartjes van Smulsmurf, maar ze worden al snel gesnapt. Grote Smurf komt erbij en vraagt of hij Smulsmurf kan helpen met de afwas, maar Smul zegt dat de Smurfjes dat (als straf) zouden doen. Later heeft Knutsel een nieuwe uitvinding gemaakt, maar die slaat al snel ophol. Grote Smurf vraagt aan Knutsel of hij hem kan helpen, maar Knutsel denkt dat het beter is als het het alleen doet. Later wil Grote Smurf Brillie helpen om zijn toespraak af te maken, maar Brillie kan dat zelf ook wel. Nu heeft Grote Smurf helemaal niemand meer die hij kan helpen. Hij gaat naar Omnibus om schaak te spelen. Later is Grote Smurf bij Omnibus. Grote Smurf heeft nu al drie keer verloren en Omnibus vraagt wat er is. Grote Smurf zegt dat zijn Smurfen steeds zelfstandiger worden. Zo dadelijk hebben ze hem vast niet meer nodig. Omnibus begint te praten over het probleem met Bolle Gijs gisteren. Geen enkele Smurf had dit probleem kunnen oplossen zonder de hulp van Grote Smurf. Grote Smurf zegt dat de Smurfen er vast wel iets op hebben gevonden. Omnibus laat zijn nieuwe stoel zien waarin je je makkelijker dingen kunt voorstellen als je erin zit. Grote Smurf stelt zich voor wat de Smurfen gedaan zouden hebben tegen Bolle Gijs als hij er niet was geweest. Hij begint bij Brilsmurf, die het zeker had geprobeerd. Hij stelt zich voor dat Brillie een contract heeft gemaakt en die voorleest aan Bolle Gijs, maar Bolle Gijs gooit hem al snel weg en Brillie komt terecht op een berg vol sneeuw. Dan stelt Grote Smurf zich voor hoe Smurfin deze situatie aangepakt zou hebben. Smurfin laat in de voorstelling de Smurfen meehelpen met bloemen plukken. Bolle Gijs kan niet tegelijkertijd Smurfbessen eten en niezen. Maar als Smurfin Bolle Gijs aan de bloemen laat ruiken, niets hij alle Smurfbessenstruiken kaal. Dan vraagt Grote Smurf zich af wat de Smurfjes in deze situatie gedaan hebben. De Smurfjes hebben een touw aan de benen van Bolle Gijs vastgemaakt en laten hem strtikelen, maar hij valt op een Smurfbessenstruik. Dan probeert hij zich voor te stellen wat Babysmurf gedaan zou hebben, maar dat laat hij toch maar zitten. Nu begrijpt Grote Smurf dat de Smurfen hem écht nodig hebben. Hij gaat weer terug naar het dorp. Terug in het dorp knalt er een dikke boomstam tegen de stuwdam aan, maar met hulp van Grote Smurf wordt de dam weer helemaal de oude. De Smurfen beseffen dat ze Grote Smurf toch nodig hebben.

Cast (NL)Edit

  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Omnibus - Ger Smit
  • Bolle Gijs - Ger Smit
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Boerensmurf - Frans van Dusschoten
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Sassette - Corry van der Linden
  • Driftige Smurf - Ryan van den Akker
  • Natuursmurf - Hein Boele
  • Rustige Smurf - ?