Wikia

Greintje en het grote toverboek is een aflevering van De Smurfen uit Seizoen 7.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Boerensmurf heeft nieuwe groenten geplant. Schilder maakt een portret van hem en Dichtsmurf een gedicht. Gargamel wil zijn grote toverboek gebruiken om de Smurfen te vangen. Greintje moet weer hout sprokkelen. In het bos ontmoet Greintje leerlingen van de tovenaarschool. Ze lachen hem uit. Greintje zegt dat hij ooit een groot tovenaar wordt en hen dan een lesje zal leren. Als Greintje weer thuis is hoort hij Gargamel in de kelder praten. Later, wanneer Gargamel het huis uit is, gaat Greintje de kelder in. Het toverboek vraagt Greintje wat hij wil. Greintje vraagt een toverstaf en krijgt die ook. Hij gebruikt het toverstafje om een haan in een kikker te veranderen. Hij tovert een standbeeld tevoorschijn, gemaakt van al het ijzer uit de bodem. In het dorp gaan de groenten van Boerensmurf er aan kapot. Boerensmurf denkt dat hij zijn groenten niet goed heeft verzorgd. Grote Smurf ontdekt dat het ijzer uit de grond weg is waardoor de plantjes verdorren. Intussen komt Gargamel terug in zijn kasteel. Hij ziet wat Greintje gedaan heeft. Gargamel is boos en wil Greintje een lesje leren. Greintje tovert een scheur in de grond waar Gargamel bijna in valt. Daarna tovert hij Gargamel de lucht in, waar hij door de bliksem getroffen wordt. Gargamel zegt dat hij Greintje nu met rust zal laten en gehoorzamen. Later gaan Gargamel en Greintje het bos in. Boerensmurf, Knutsel en Sassette zoeken naar grond waar voldoende ijzer in zit. Greintje vangt ze met zijn toverstaf. Hij laat de Smurfjes bij Gargamel. Greintje gaat langs de toverschool. De leerlingen lachen hem nog steeds uit. Ze gooien een emmer water naar Greintje. Maar Greintje tovert de emmer water terug naar de leerlingen, die nat worden. De leraar tovert een tornado naar Greintje. Greintje tovert een muur die de tornado tegenhoudt. Daarna laat de leraar Greintje wegvliegen. Hij landt in Gargamel's huis. Daar tovert hij ijs tevoorschijn. Het ijs overspoelt het hele bos. Greintje wil het ijs tegenhouden met zijn toverstaf. Het stafje bevriest in het ijs en gaat stuk. Intussen wil Gargamel zijn gevangen smurfen opeten. Ze ontsnappen uit de kooi maar het ijs bevriest Gargamel. Ook het Smurfendorp bevriest en wordt overspoeld door het ijs. Grote Smurf vraagt Moeder Natuur om hulp voor Boerensmurf. Het ijs bevriest hen. Knutsel, Boeren en Sassette gaan naar Moeder Natuur. Greintje gaat er ook naartoe. Hij vertelt dat het zijn schuld is dat het bos bevriest. Het kasteel van Gargamel is helemaal onder het ijs. Greintje en de Smurfen moeten hier even de strijdbijl begraven en samenwerken. Met warm water laten ze een deel van het ijs smelten, zodat ze het huis in kunnen. Ze gaan naar het grote toverboek. Voor het eerst praten de Smurfen met het toverboek. Het boek laat al het ijs wegsmelten. Greintje is boos want hij heeft geen toverstaf meer. Hij vangt de Smurfen. Plots komt Gargamel. Hij is boos op Greintje. Greintje wil hem de smurfen geven. Gargamel heeft er geen interesse in waardoor Greintje ze laat vallen. Gargamel rent achter Greintje. De Smurfen keren terug naar het dorp. Door het ijs is nu genoeg ijzer in de grond. Moeder Natuur tovert de groenten van Boerensmurf terug. Sassette neemt de boeken van Brilsmurf mee. Brilsmurf denkt dat ze de boeken wil lezen. Sassette gebruikt de boeken om Smurfbeien te plukken.