Wikia

Giftige afvalstoffen is een stripverhaal uit een vakantieboek of tijdschrift.

VerhaalEdit

Gargamel gaat naar zijn tovenaarsmeester Phédor om te vragen of hij een manier weet om de Smurfen te vangen. Phédor geeft hem allerlei giftige afvalstoffen mee die het hele bos kunnen vervuilen, zodat het Smurfendorp makkelijk te vinden is. Gargamel met het ergens diep in de grond begraven. Wanneer hij dit doet wordt hij echter gezien door Brilsmurf en Hippe Smurf. De lucht zorgt ervoor dat dichtbijzijnde planten doodgaan. Brilsmurf en Hippe Smurf snellen echter naar het dorp om de andere Smurfen te waarschuwen. Grote Smurf heeft direct een oplossing als hij dit hoort: hij laat borden maken om te protsteren. Op alle borden staat één woord. De Smurfen gaan allen naast elkaar staan met een bord en zo ontstaat er een zin: "Zeg nee tegen de milieuontreiniging". Gargamel ziet de Smurfen en rent op ze af. Grote Smurf laat de Smurfen doormiddel van een katapult stenen afvuren. Gargamel wordt niet bang. Hij pakt een spuitbusje en spuit op de stenen. Hij vervuilt ook een struik. De Smurfen rennen snel weg en klimmen in een boom. Gargamel spuit op de boom en de boom krakt door. De boom valt op Gargamel, en de Smurfen rennen snel weg. Ze gaan hulp halen bij Moeder Natuur, die er erg van schrikt en boos wordt op Gargamel. Ook enkele houthakkers hebben last van het vervuilde bos. Later komt Gargamel bij een nog niet vervuild gedeelte van het bos, maar twee houthakkers blokkeren zijn weg. Gargamel spuit gif uit zijn spuit en de houthakkers en Moeder Natuur trekken zich terug, maar de strijd is nog niet afgelopen. Wanneer Gargamel wat gif in een put wil doen, probeert Grote Smurf hem te stoppen, maar Grote Smurf wordt gegrepen. Gargamel keert met Grote Smurf huiswaarts en zegt dat hij zijn opdracht bijna heeft uitgevoerd, en dan zal meester Phédor hem naar het dorp leiden. Hierop zegt Grote Smurf dat Phédor Gargamel echter gebruikt, hij heeft hem maar wat wijsgemaakt. Gargamel dreigt Grote Smurf hem de weg naar het dorp te vertellen, anders laat hij hem onderspugen door Azraël. Hij dreigt ook met een fakkel. Ondertussen bevelen de andere Smurfen en Moeder Natuur een houthakker Gargamels deur inbeukt. Moeder Natuur laat Grote Smurf vrij en bindt Gargamel vast aan een plant vol doorns. Later brengt Moeder Natuur de giftige afvalstoffen terug naar meester Phédor. Ze gooit het tegen hem aan en Phédor rent weg. De Smurfen duwen een mand met veren op zijn gezicht. En om de overwinning te vieren, nodigt Moeder Natuur de Smurfen uit voor een bloemenfeest in haar tuin.