Wikia

Een potig hart

Een potig hart is een aflevering uit Seizoen 3. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Gargamel heeft een haatdrank gemaakt waarmee hij het hart van een persoon kan vullen met haat. Ondertussen bereiden de Smurfen zich voor op een feest. Potige Smurf helpt alle Smurfen met hun klusjes voor het feest. Ondertussen is Gargamel erg slecht gehumeurd omdat de lucht mooi blauw is, en de vogeltjes vrolijk zingen, dat haat hij. De tovenaar laat een beestje de haatdrank verspreiden. Ondertussen zit Potige in het bos hout te hakken. Gargamel loopt door het bos en hoort hem. Hij laat het beestje vrij. Hij loopt naar de arm van Potige, waar de tattoo van het hartje opzit. Opeens verandert dat hartje in een geel kruis en verandert Potige in een kwade, haatvolle Smurf. Hij is niet meer de aardige, liefdevolle en behulpzame Smurf die hij was. Hij wil de Smurfen niet meer helpen met klusjes als hij in het dorp is. Hij veroorzaakt ook allerlei problemen en lacht daarom. Later vertelt Smurfin aan Grote Smurf hoe Potige zich gedroeg. Hij was gemeen en verpruste heel het feest, en op zijn arm droeg hij een geel kruis. Grote Smurf zoekt er in zijn toverboek naar, en komt erachter dat Potige besmet is met de gele haatziekte. Later vertelt hij aan alle andere Smurfen dat de ziekte gevaarlijk en besmettelijk is. Hij beveelt dat iedereen binnen moet blijven voordat Grote Smurf een tegengif heeft gevonden. Potige Smurf zegt dat hij helemaal niet van plan is om binnen te blijven. Grote Smurf zegt dat Potige anders uit het dorp moet gaan. Potige vindt dit best, hij heeft de Smurfen toch niet meer nodig. Later vertrekt Potige Smurf. Later regent het en loopt Smurfin door het bos. Het kan haar niks schelen wat Grote Smurf zegt, ze gaat gewoon koekjes naar Potige Smurf brengen. Ondertussen zijn Gargamel en Azraël er ook weer opuit om Smurfen te vangen. Azraël ruikt Potige Smurf, en brengt hem tussen zijn tanden naar Gargamel, die alweer thuis is. Ondertussen is Smurfin alweer in het dorp. Grote Smurf zegt dat ze thuis moest blijven. Smurfin zegt dat het haar spijt, maar ze zag Azraël met Potige tussen zijn tanden. Hij was opweg naar Gargamel. De Smurfen gaan Potige gelijk zoeken. Ondertussen is Azraël inderdaad bij Gargamel gekomen. De tovenaar heeft Potige Smurf in een kooi gestopt. De Smurfen gluren intussen bij Gargamel naar binnen. Als Gargamel even niet kijkt, springen ze naar binnen, maar ze komen terecht op een tafeltje onder gesmeerd met lijm. Ze zitten helemaal vast. Potige lacht ze uit. Natuurlijk heeft Gargamel dit gemerkt. Hij pakt alle eigendommen van de gevangen Smurfen af, en maakt ze kapot. Potige lacht ze weer uit. De Smurfen zeggen tegen Potige dat hij de enige is die nog wat kan doen. Ze hebben hem nodig, ze houden van hem. Grote Smurf zegt dat als Potige nog een beetje liefde in zich heeft, het nu moet tonen. De gele haatziekte verdwijnt ineens bij Potige en hij wordt weer de behulpzame Smurf van voorheen. Hij maakt zijn kooi kapot, maakt Gargamel vast aan de lijm, en bevrijdt de Smurfen. Terug in het dorp zegt Potige dat hij blij is zijn oude hart weer terug te hebben.

Cast (NL)Edit

  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Babysmurf - Corry van der Linden
  • Hippe Smurf - Ger Smit
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten