Wikia

Een huis voor Oma is een aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 20 minuten. In deze aflevering was Architect Smurf voor het laatst te zien.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Alles gaat fout in het huis van Smurfin, omdat ze het met Omasmurf en Smoegel moet delen. Later hebben Knutsel en Architect Smurf een babybox gemaakt voor Babysmurf. Smurfin loopt er boos naartoe en zegt dat ze er genoeg van heeft om bij Oma te wonen. Grote Smurf stelt voor om een eigen huis voor Oma te maken, waar iedereen het mee eens is. Architect zal vandaag nog een ontwerp voor het droomhuis voor Oma maken, en daarna zal Knutselsmurf het bouwen, dan zal Schildersmurf de muur behangen met meesterwerken, Brillie Oma's kasten vullen met zijn boeken, en Smulsmurf verzorgt het eten. Later vertellen de Smurfen aan Oma dat ze een eigen huis krijgt, en nog wel het smurfigste van het hele dorp. Wanneer de Smurfen gaan beginnen met het ontwerp, zegt Oma dat ze een vuurbloem wil hebben die haar hele huis verwarmt, en die groeien alleen op de top van een erg hoge berg. Smurfin gaat de bloem zoeken, en Oma en Smoegel gaan met haar mee omdat ze het te gevaarlijk vinden voor een meisje als Smurfin. Ondertussen heeft Architect een ontwerp gemaakt, maar de Smurfen vinden het veel te klein voor alles wat ze erin willen hebben. Architect gaat weer terug naar de tekentafel voor een nieuw huis. Het oude huis wordt bij Babysmurf in de box gegooid, die daar erg blij mee is. Ondertussen hebben Smurfin, Oma en Smoegel de berg bereikt, maar nog niet de top. Het duurt steeds langer voordat ze de top bereiken doordat Oma en Smurfin steeds ruzie maken. Ondertussen laat Architect weer een nieuw ontwerp zien, maar deze wordt ook weer niet goedgekeurd. Architect gaat weer terug naar de tekentafel. Ondertussen hebben Oma, Smurfin en Smoegel de top van de berg bereikt. Smurfin wil een vuurbloem plukken, maar Smoegel waarschuwt dat die te heet zijn om te plukken. Oma haalt zaadjes uit een vuurbloem en laat een nieuwe groeien. Deze plukt zij en doet hem in een pot. Ondertussen komt Architect wéér met een nieuw ontwerp, en deze wordt ook weer niet goedgekeurd. Architect gaat weer terug naar de tekentafel. Ondertussen besluiten Oma, Smurfin en Smoegel weer terug te gaan naar het dorp. Ze komen bij drie bruggen waarvan Smurfin zegt dat rechts de beste keuze is, maar Oma vind links beter. Zo maken ze weer ruzie. Ze zijn het er in ieder geval wel over eens dat de middelste gevaarlijk is. Smoegel loopt toevallig op de middelste brug en die stort bijna in. Smurfin en Oma proberen hem natuurlijk te redden, maar dreigen samen met Smoegel naar beneden te vallen. Ze kunnen zich nog vasthouden aan de kant. Smoegel klimt over Smurfin en Oma heen en trekt ze weer uit het gat dat ontstaan is. Als ze weer uit het gat zijn zegt Smurfin dat het haar spijt dat ze zo onsmurfig heeft gedaan, maar Oma zegt dat zij juist onsmurfig deed. Er ontstaat een kleine ruzie over wie er nou heeft gezorgd dat ze in de puree zaten, maar de ruzie gaat alweer snel over als Smurfin zegt dat ze uit de puree zijn nu. Later komen ze weer terug in het dorp en onthult Architect Oma's nieuwe huis, maar Oma wil een simpel Smurfenhuisje hebben dat bij Babysmurf in de box ligt. De Smurfen zijn hier erg verbaasd over. Later is het huis van Oma gebouwd, en natuurlijk is Oma er erg blij mee. Later geeft Oma Smurfin haar vuurbloem, omdat Smurfin erg veel moeite voor Oma heeft gedaan, en om haar excuses aan te bieden.

Cast (NL)Edit

  • Omasmurf - Marjolein Algera
  • Smoegel - Marjelein Algera
  • Architect Smurf - Fred Butter
  • Babysmurf - Corry van der Linden
  • Schildersmurf - Bram Bart