Wikia

Een Robotsmurf

Voor het 2e verhaal uit het stripalbum De Smurfjes, zie hier.

Een Robotsmurf is een aflevering uit Seizoen 1. Het speelduur is 20 minuten. In deze aflevering maakten Robotsmurf en koning Gerard hun debuut. Later verscheen er ook een stripversie van de aflevering.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

De Smurfen zijn allemaal met klusjes bezig. Knutselsmurf wil met elk een praatje maken. Maar bij wie hij dat doet, gaat het fout. Sommigen hebben ook geen tijd. Knutsel is teleurgesteld, maar dan krijgt hij een goed idee. Hij gaat aan een geweldige uitvinding werken. Later staan er allemaal Smurfen voor de werkplaats van Knutsel, wachtend tot de uitvinding klaar is. Uiteindelijk is de uitvinding klaar en showt Knutsel zijn nieuwe uitvinding, genaamd de Robotsmurf. De Robotsmurf is een machine en tegelijkertijd een Smurf. Robotsmurf kan alle allerdaagse klusjes van de Smurfen klaren, en ook snel. Later klaart Robot alle klusjes van de Smurfen. De Smurfen zijn dan ook erg op hem gesteld. Wanneer de Robotsmurf een huis verft komt Brillie bij hem staan. Hij doet een luikje van Robotsmurf open waarin moertjes zitten waarop hij werkt. Die moertjes vallen er per ongeluk uit en Robotsmurf blijft stilstaan. Knutsel, die naar Robotsmurf opzoek was, heeft hem eindelijk gevonden. Plotseling slaat de Robotsmurf helemaal ophol en doet hij allemaal ongewenste dingen. Hij maakt zo het dorp bijna stuk. Uiteindelijk valt Robotsmurf op de grond en blijkt hij het niet meer te doen. Knutsel moet iets verzinnen om Robotsmurf weer aan de praat te krijgen. Later, als het nacht is en alle Smurfen slapen, wordt Robotsmurf weer wakker. Hij blijkt het weer te doen, maar dat weet nog geen enkele Smurf omdat ze allemaal nog slapen. Robotsmurf wandelt door het bos. Dan begint het te regenen. Robotsmurf ziet een kasteel waarin hij mooi kan schuilen. De ophaalbrug van het kasteel gaat al omhoog, maar Robotsmurf kan nog net naar binnen. Als hij in het kasteel is schuilt hij snel weg in een pot, want er komen twee mensen aan. Eén van die mensen is de gemene Imperia, die het kasteel over wil nemen en koningin wil zijn. Imperia pakt de pot waar Robotsmurf inzit, en brengt hem naar haar slecht behandelde neefje prins Gerard, die gevangen zit in een eenzaam, donker kamertje. Ze loopt weg en de jonge prins Gerard opent de pot. Hij ziet Robotsmurf en denkt dat het een lief beestje is. Na veel gekuch rent Robotsmurf naar de gesloten deur. Hij is zó sterk, dat hij de deur weet te openen. Prins Gerard kruipt stilletjes de kamer uit, gevolgd door Robotsmurf. Ze moeten iemand vinden die ze kunnen vertrouwen, en die hen helpt te ontsnappen. Prins Gerard en Robotsmurf komen bij een oud vrouwtje, die ze de deur uit helpt. Prins Gerard moet eigenlijk koning worden. Nou moeten Robotsmurf en hij iemand vinden die hem koning maakt. Ondertussen komen enkele handlangers van Imperia de kamer van koning Gerard binnen, en zien dat hij ervandoor is gegaan. Wanneer Imperia dit hoort, wordt ze woendend en schreeuwt ze uit dat ze hem ooit zal krijgen. Later gaat ze met enkele ridders prins Gerard zoeken. Ondertussen loopt prins Gerard met Robotsmurf op zijn schouder door het bos. Hij hoort de ridders zoeken, en rent snel weg. Uiteindelijk komen prins Gerard en Robotsmurf aan bij een rivier. Ze denken dat ze niet verder kunnen, maar Robotsmurf geeft aan dat ze moeten zwemmen. Later zijn prins Gerard en Robotsmurf in het Smurfendorp aangekomen. De Smurfen worden eerst bang, maar wanneer prins Gerard zijn verhaal aan Grote Smurf vertelt, druven de Smurfen wel dichterbij te komen. Als het verhaal van prins Gerard klaar is, blijft hij nog een nachtje in het Smurfendorp, Ondertussen geven Imperia en haar handlangers de zoektocht op. Ze gaan terug naar het kasteel. De volgende dag besluiten de Smurfen om prins Gerard koning te maken. Prins Gerard heeft een koningskostuum aan en de Smurfen spreken hem voortaan aan met "koning Gerard". Grote Smurf laat een drankje inwerken dat de Smurfen en koning Gerard onzichtbaar maakt. Robotsmurf blijft wel zichtbaar, maar met zijn zichtbaarheid kan hij ook enkele handlangers van Imperia afleiden. Robotsmurf doet dit, en de Smurfen en koning Gerard rennen snel door naar het kasteel. Robotsmurf gaat natuurlijk ook mee. Tijdens de reis wordt koning Gerard plotseling weer zichtbaar. De handlangers van Imerpia zien hem ook en gaan direct op hem af, maar ze worden gestopt door Muzieksmurf die op zijn trompet blaast. De hond van de handlangers gaat nog door, maar hij wordt gestopt door een ontploffend cadeautje van Lolsmurf. Ondertussen zijn de Smurfen en koning Gerard bij het kasteel aangekomen. Veel mensen daar roepen dat koning Gerard koning moet worden, maar Imperia schreeuwt boos dat zij zal heersen. Net optijd wordt ze gestopt door koning Gerard, die nu koning is geworden, en Imerpia en haar handlangers krijgen allemaal fruit in hun gezicht. Er wordt ook gejuicht voor koning Gerard. Later zijn koning Gerard en de Smurfen, die weer zichtbaar zijn geworden, bij het oude vrouwtje. Er wordt gejuicht voor de Smurfen. Koning Gerard geeft Grote Smurf een medaillie, maar Grote Smurf geeft die aan Robotsmurf, die de echte held is. Robotsmurf blijft bij koning Gerard wonen. Later gaan de Smurfen weer weg en zwaaien ze koning Gerard en Robotsmurf uit.

Cast (NL)Edit

  • Robotsmurf - ?
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Koning Gerard - ?
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Boerensmurf - Frans van Dusschoten
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Potige Smurf - Ger Smit