Wikia

Dichter's sprookjesboek is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

In het zit een tovenaar op zijn paard. Het paard rijdt pijlsnel en de tovenaar heeft niet door dat zijn magische boek eruit valt. Ondertussen leest Opa een verhaal voor aan enkele Smurfen. Tegelijker tijd leest Dichtersmurf een gedicht voor aan drie Smurfen, maar deze drie Smurfen gaan naar Opa toe en gaan naar zijn verhaal luisteren. Dichter wordt boos en denkt dat de Smurfen hem niet waarderen. Hij zal zelf wel een avontuurlijk verhaal schrijven. Later zit hij bij een boom en schrijft allerlei stukjes van verhalen, maar hij vindt ze allemaal niks. Brilsmurf komt bij hem zitten en begint (zoals gewoonlijk) weer eens te zaniken. Hij zegt dat je voor een verhaal kleurrijke karakters nodig hebt. Dichter geeft Brillie kleur, maar dan in zijn gezicht; hij heeft inkt op Brillie's bril gegooid. Dan loopt Dichter weg. Als hij door het bos loopt, struikelt hij over een boek. Ondertussen komt de tovenaar thuis. Hij komt erachter dat zijn toverboek zoek is. Ondertussen bladert Dichter in het boek. Hij ziet dat op alle bladzijden in het boek niks staat. Dichter weet zich wel raad met het boek. Dit wordt zijn nieuwe sprookjesboek! Hij begint een verhaal te schrijven, waarin Luilaksmurf een megakussen krijgt. Wat hij niet weet, is dat dit een magisch boek is. Alles wat je erin schrijft, wordt ook werkelijkheid. Zo ligt Luilak nu ook écht te slapen op een megakussen. Hij merkt dat zijn kussen opeens groter is geworden. Luilak vindt dit leuk en slaapt door. Bij Kleermakersmurf gebreurt er ook iets vreemds. Zijn naalden klaren opeens zelfstandig hun werk. Kleermaker kan het niet geloven. En ook als Smurfin haar bloemmetjes water geeft gebeurt er iets wonderlijks. Drie bloemen kunnen opeens praten. Wat ze niet weten, is dat Dichter dit allemaal heeft opgeschreven in het toverboek. Intussen vindt Dichter dit geen slecht verhaal, maar er moet een beetje spanning in komen. Dan begint Dichter een spannend verhaal te schrijven. Het reuzekussen van Luilak begint te leven, en is een groot, angstaanjagend monster. Luilak's megakussen wil Luilak vangen Luilak rent zijn huis uit, opweg naar Grote Smurf, gevolgd door zijn reuzekussen. Ook de bloemen van Smurfin veranderen in akelige, vleesetende planten. Ook zij gaat naar Grote Smurf. Ook de draden van Kleermaker worden slecht. Ze binden zich vast om Kleermaker. En ook Kleermaker rent bang naar Grote Smurf. Even later zijn alle bange Smurfen bij Grote Smurf, die vraagt wat er aan de hand is. De Smurfen vertellen wat er bij hen was gebeurd. Ze zijn nauwelijks uitgesproken of de vleesetende planten van Smurfin, die al erg groot zijn geworden, komen bij hun naar binnen. Er is maar één ding mogelijk: rennen voor je leven. Ondertussen schrijft Dichter zijn verhaal verder. Hij schrijft ook dat er een held naar het Smurfendorp komt; en dat is hij: Dichtersmurf. En ineens komt Dichter met zijn boek terecht in het Smurfendorp. Grote Smurf komt bij hem en zegt wat er zonet was gebeurd. Dichter zegt dat het in zijn verhaal precies net zo was gegaan. Grote Smurf is hier verbaasd over, maar ze kunnen niet verder praten omdat ze worden gepakt door het reuzekussen van Luilak. Gelukkig weten Grote Smurf en Dichter aan hem te ontkomen. Even later staan enkele Smurfen bij elkaar. Ze weten niet wat ze nog kunnen doen. Ze zijn omringd door de slechteriken uit het verhaal. Brillie, die er ook bij is, zegt dat Dichter ze in dit verhaal heeft geschreven, en dat hij ze er dus ook weer uit kan schrijven. Dichter zegt dat hij het verhaal uit moet schrijven, maar hij vraagt zich af hoe dit af moet lopen. Grote Smurf zegt dat Dichter zich niks af moet vragen. Hij moet gewoon gaan schrijven. Dichter schrijft op dat alle dingen weer normaal worden, en dat gebeurt. Het Smurfendorp lijkt gered te zijn, maar dan komt het reuzekussen van Luilak op Dichter af. Brillie roept dat Dichter de held is. Dichter geeft het kussen een klap met zijn veer, en het kussen is verslagen. De Smurfen juichen voor Dichter. Later heeft Dichter het boek teruggebracht naar de tovenaar, van wie het boek was. De tovenaar vond dit het beste verhaal dat hij ooit heeft gehoord.

Cast (NL)Edit

  • Dichtersmurf - Corry van der Linden
  • Luilaksmurf - Angélique de Boer
  • Opasmurf - Jan Wegter
  • Hippe Smurf - Stan Limburg
  • Kleermakersmurf - Dieter Jansen
  • Schildersmurf - Bram Bart
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum