Wikia

De wereld is een Smurftoneel

De wereld is een Smurftoneel is een aflevering uit Seizoen 6. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Dichtersmurf heeft een heel verhaal voor een toneelstuk geschreven en iedereen mag meedoen aan het toneelstuk. De Smurfen gaan gelijk aan de slag. Verlegen Smurf wil ook graag meedoen, maar hij is bang dat niemand hem kiest. Later staan alle Smurfen in de rij voor een rol in het toneelstuk. Opasmurf gaat naar Verlegen, die teleurgesteld op een boomstam zit. Opa vraagt waarom Verlegen niet meedoet, waarop Verlegen antwoordt dat hij toch nooit gekozen zal worden. Later oefent Verlegen in zijn huis met Opa. Verlegen oefent voor een rol als Smurfbessenboom, maar hij denkt dat hij het niet kan. Maar als Opa hem een beetje moed inspreekt, is hij ervan overtuigd dat hij kan acteren. Ondertussen zijn de anderen bezig met audities, maar Dichter kan geen goede tegenspeler vinden voor Smurfin, die de hoofdrol speelt. Brillie komt bij hem en zegt dat hij hem zal helpen. Verlegen komt bij Dichter en Brillie en zegt dat hij ook mee wil doen, maar Brillie kapt hem gelijk af. Later kijkt Verlegen toe hoe Dichter moppert op Brillie over de rollen die Brillie beloofd had. Knutsel, Kleermaker en Schilder komen naar de twee Smurfen toe en Dichter geeft ze het werk wat ze moeten doen. Hij wil dat het vandaag klaar komt, en daar schrikken Knutsel, Kleermaker en Schilder van. Dichter en Brillie gaan weg. Terwijl de drie Smurfen samen mopperen over het werk, pakt Verlegen Smurf de spullen van Dichter, gaat naar de drie Smurfen en doet Dichter uitstekend na. Hij zegt dat de drie Smurfen vrij mogen nemen. De drie Smurfen denken natuurlijk dat dit de echte Dichter is en lopen gelijk weg. Als de drie weg zijn wordt Verlegen weer zichzelf, maar daarna gaat hij Kleermaker imiteren. Later is Verlegen als Kleermakersmurf bezig met Smurfin. Hij meet haar maat op. Dichter komt de kamer binnen en vraagt aan Verlegen of hij Schilder heeft gezien. Verlegen, die nog steeds in de huid van Kleermaker is gekropen, zegt dat hij even zal kijken en loopt de kamer uit. Hij laat Smurfin achter in de kamer, met de meetriem nog om. Verlegen doet de naalden uit zijn muts en kleedt zich zoals Schilder. Hij gaat naar Dichter en Brillie en praat als Schilder. Na een kort gesprek besluiten Dichter en Brillie om te kijken wat Knutsel aan het doen is. Snel wil Verlegen zich als Knutsel verkleden, maar als hij Knutsel's riem pakt komt Knutsel zelf bij hem en zegt dat hij opzoek is naar zijn riem. Verlegen vraagt waar Knutsel die riem voor nodig heeft, maar Knutsel zegt dat hij die riem toch eigenlijk niet nodig heeft. Hij heeft toch vrij. Knutsel loopt langs Dichter en Brillie en groet hen, en nog geen halve minuut later loopt Verlegen als Knutselsmurf langs Dichter en Brillie en groet hen ook met Knutsels stem. Dichter en Brillie zijn verbaasd, want Knutsel liep net nog langs hen. Brillie spreekt hem aan, waarop 'Knutsel' dat het lijkt alsof hij soms op twee plekken tegelijk is. Als Dichter en Brillie weg zijn kleedt Verlegen zich snel weer om tot Kleermaker, en gaat naar de Smurfin, die een andere jurk heeft aangetrokken. Ondertussen rusten de echte Knutsel, Kleermaker en Schilder uit bij een boom. Dichter komt aanzetten en zegt teverden te zijn dat de drie al klaar zijn, waardoor de drie Smurfen vreemd opkijken. Later is het avond geworden en gaat de show bijna beginnen, maar alles gaat fout. Het decor ziet er niet goed uit en Smurfin heeft de verkeerde kleren aan. Dichter is erg boos op Knutsel, Kleermaker en Schilder, maar die ontkennen. Verlegen Smurf is erg wanhopig omdat dit allemaal zijn schuld is. Hij loopt per ongeluk tegen een doos aan en daardoor kijken de andere Smurfen op. Verlegen zet gauw en bril op en gaat Brilsmurf imiteren. Hij wordt echter betrapt door Brillie, maar Brillie weet niet dat Verlegen hierachter zit. Later is Brille naar Grote Smurf gekomen en zegt dat er een bedrieger in het dorp is. Dichter, die Brillie bijstaat, zegt dat de echte Knutsel, Schilder en Kleermaker het decor weer in orde maken. Brillie vraagt of Grote Smurf zich wel goed voelt, waarop Grote Smurf zegt van wel. Maar dan komt de echte Grote Smurf naar buiten. Verlegen bekent nu dat hij hierachter zit. Hij zegt dat het hem spijt dat hij zoveel moeilijkheden veroorzaakte, maar hij wilde gewoon een rolletje in de show. Grote Smurf zegt dat hij hem wel mooi te pakken had, en dat vinden de anderen ook. Dichter zegt dat Verlegen al te laat is. Dichter vindt zichzelf namelijk veel geschikter. Later begint de show bijna, en Knutsel, Schilder en Kleermaker krijgen de rollen van sterren (die als het donker is bovenaan de hemel schitteren), omdat ze gezegd hebben dat ze een ster (dus als beroemdheid) wilden worden. Dichter valt flauw en dat komt doordat hij zenuwachtig is, aldus Grote Smurf. Later eindigt de show met Smurfin die aan Verlegen vraagt of hij altijd van haar houdt, waarop Verlegen zijn jawoord geeft. Klungel, die doormiddel van touwen ervoor zorgt dat Knutsel, Kleermaker en Schilder als strerren boven Verlegen en Smurfin blijven hangen, laat ze van ontroering per ongeluk naar benenden vallen, maar toch geven de Smurfen de show een groot applaus. Na afloop van de show deelt Verlegen zijn handtekeningen uit. Grote Smurf zegt dat ze Verlegen voortaan met Acteursmurf gaan aanspreken.

Cast (NL)Edit

  • Verlgen Smurf - ?
  • Dichtersmurf - Corry van der Linden
  • Schildersmurf - Fred Meijer
  • Kleermakersmurf - Eddy van der Schouw
  • Opasmurf - Jan Wegter
  • Hippe Smurf - Stan Limburg