Wikia

De toverzak van de Kerstman

De toverzak van de Kerstman is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 20 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Kerstmis staat voor de deur en de Smurfen zijn druk bezig met het dorp versieren. Smurfin vraagt aan Moppersmurf of hij wil helpen, maar hij weigert dit. Maar als Smurfin het voor de zoveelste keer heeft gevraagd wil hij wel. Smurfin vraagt een verfende Smurfen of Mopper ze kan helpen met chocolade-engeltjes schilderen. Eerst willen ze het niet, maar al gauw mag Mopper het proberen. Maar als hij een boos gezicht schildert op een engeltje, wordt hij door Potige Smurf eruit gegooid. Ondertussen zijn alle elfjes van de Kerstman ziek, behalve één. Maar die kan dat zware werk nooit alleen doorstaan. De Kerstman schrijft aan de Smurfen, die hem eerder eens hebben geholpen (zie Baby's eerste kerstmis), of ze hem willen helpen. Als de brief bij de Smurfen aankomt, willen de Smurfen de Kerstman graag helpen. Ze gaan meteen met het rendier die de brief afleverde mee naar de Kerstman. Ondertussen zit de boosaardige tovenares Chloorhydris boos door het raam te kijken. Ze haat kerst. Dus besluit ze de zak van de Kerstman te stelen. Ondertussen zijn de Smurfen bij de Kerstman aangekomen. Ze helpen hem met cadeautjes inpakken en allemaal ander werk. Tenslotte mag het speelgoed in een zak. Eerst denken de Smurfen dat allemaal niet in die zak past, maar als de Kerstman vertelt dat er altijd wat speelgoed bij in kan lukt het. Smulsmurf heeft eten gemaakt en de Smurfen en de Kerstman gaan dat eten. Moppersmurf blijft zitten. Smurfin vraagt of Mopper mee wil gaan, maar hij weigert mee te gaan. Ondertussen gluurt Chloorhydris door het raam. Ze steelt de zak met de cadeautjes, die nog in de kamer was blijven staan. Ze weet echter niet dat Moppersmurf in de zak was gevallen toen ze de ramen opendeed. Ondertussen hangt Greintje zijn sok op in de hoop dat de Kerstman er iets in doet. Gargamel zegt dat hij de Kerstman al jaren had geschreven, maar nooit had gekregen wat hij wilde (zie Baby's eerste kerstmis). Greintje trekt zich niks aan van Gargamel. Gargamel gaat opweg om voor de zoveelste keer de Smurfen te vangen. In het huis van de Kerstman ontdekken de Smurfen en de Kerstman al snel dat de zak is verdwenen. En Moppersmurf ook. Ze gaan opweg om de zak te zoeken. Een paar Smurfen zijn bij het huis van de Kerstman gebleven. Dichtersmurf ziet een sneeuwman en daar gaan ze naartoe. Als Dichter vraagt waarom hij een rode zak bij zich heeft, ontdekken ze al snel dat het Gargamel is. Gargamel grijpt de Smurfen. Op dat zelfde moment komt Chloorhydris eraan in haar koets met net zo'n rode zak. Ze moet remmen voor Gargamel, maar ze maken beide een pijnlijke botsing. Gargamel en Chloorhydris maken allebei lelijke opmerkingen tegen elkaar terwijl ze beide de verkeerde zak pakken. Gargamel die met het speelgoed en Chloorhydris die met de Smurfen. Als Gargamel terug is gelooft Greintje niet dat Gargamel de Smurfen heeft gevanngen. Maar als Greintje de zak opent komt er allemaal speelgoed uit. Gargamel weet nu dat ze de zakken hebben verwisseld tijdens die botsing met Chloorhydris. Greintje vraagt of hij het speelgoed mag houden, maar Gargamel verbiedt het. Greintje moet het speelgoed weer terug in de zak doen zodat Gargamel en Chloorhydris de zakken weer terug kunnen ruilen. Greintje wil het speelgoed houden en bedenkt een smoes: hij stopt allerlei toverdraken van Gargamel in een nieuwe zak. Het verbaasd Gargamel dat hij zo snel klaar is. Dan gaat Gargamel naar Chloorhydris om de zakken terug te ruilen. Chloorhydris wordt boos al ze Gargamel ziet, maar wil toch ruilen. Maar als Chloorhydris de zak verbrandt gaat het mis: ze ziet dat het toverdranken zijn. Gargamel zegt dat het de schuld van Greintje was. Onderussen is Greintje met Azraël naar een grot gegaan daar laat hij het speelgoed liggen. Moppersmurf moet een plan bedenken om het speelgoed weer terug te brengen naar de Kerstman. Als Greintje en Azraël teruglopen naar Gargamel's kasteel, lopen ze Gargamel en Chloorhydris tegen het lijft. Boos grijpen de twee Greintje vast. Greintje weigert natuurlijk het speelgoed terug te geven. Ineens komt Moppersmurf op een slee met de toverzak van de Kerstman. Hij botst tegen de schurken op. Gargamel en Greintje vallen in een gat, maar blijven hangen aan een tak. Chloorhydris heeft de zak met Smurfen in de hand. Om Gargamel dwars te zitten laat ze de Smurfen vrij. Houthakkersmurf beveelt om weg te gaan. De Smurfen rennen weg en samen met Moppersmurf komen ze terecht in de arreslee van de Kerstman. En zo verloopt het kerstfeest toch nog goed, maar niet voor Gargamel en Greintje.

Cast (NL)Edit

  • Kerstman - Hero Muller
  • Chloorhydris - Lucie de Lange
  • Greintje - Reinout Bussemaker
  • Azraël - Fred Butter
  • Potige Smurf - Stan Limburg
  • Schildersmurf - Bram Bart
  • Houthakkersmurf - Dieter Jansen
  • Dichtersmurf - Corry van der Linden