Wikia

De ongelofelijke krimpende tovenaar is een aflevering van De Smurfen uit Seizoen 4.

De rivier is ernstig vervuild. Grote Smurf, Smurfin en Natuursmurf ontdekken dat de vervuiling van Gargamel komt. Gargamel gooit al zijn mislukte toverdrankjes in zijn modderpoel. Via een beekje komt het vuile water in de rivier terecht. De Smurfen worden ontdekt door Azraël, die hen probeert te vangen. Gargamel struikelt over Azraël en valt in de poel. Grote Smurf zoekt een middel om de vervuiling te stoppen. Ondertussen is Gargamel boos op Azraël en wil hem slaan met een bezem. Hierbij krimpt Gargamel tot Smurf-formaat en wordt verjaagd uit zijn kasteel door Azraël. Grote Smurf heeft een middel gemaakt tegen de vervuiling. De rivier en Gargamel's poel worden weer schoongemaakt. Grote Smurf probeert dit middel uit op Gargamel om hem weer normaal te maken. Het mislukt echter. Dit maakt hem boos op Grote Smurf waardoor hij verder krimpt. Hij is nu zo klein als een insect geworden. Grote Smurf laat Gargamel goede daden doen in het bos waardoor hij weer groter wordt. Kleermakersmurf maakt Smurfenkleren voor Gargamel waarbij hij 'Gargasmurf' wordt genoemd. Alle Smurfen moeten Gargamel helpen om goede daden te doen. Knutselsmurf komt vast te zitten onder zijn machine. Gargamel redt hem door de machine op te tillen. Deze goede daad laat hem groeien tot zijn normale grootte. Hij wil de Smurfen verpletteren met deze machine. Dit mislukt en hij krimpt opnieuw tot Smurf-formaat. Grote Smurf stuurt hem het dorp uit. De volgende dag gaan alle Smurfen in de rivier zwemmen. Plots duikt Azraël op. De Smurfen slaan op de vlucht, maar ze vergeten Babysmurf. Net als Azraël Baby wil opeten duikt Gargamel op, nog steeds klein door de betovering. Hij redt Baby. De Smurfen nemen Baby over en rennen weg. Plots krijgt Gargamel zijn normale grootte weer. Hij is zeer boos op Azraël en rent hem achterna.