Wikia

De gouden paddenstoel is een stripverhaal van De Smurfen uit een vakantieboek of tijdschrift.

Grote Smurf heeft voor een experiment een gouden paddenstoel nodig. De andere Smurfen gaan op zoek in het bos. Brilsmurf heeft een boek waarin alle soorten paddenstoelen beschreven staan. Ze vinden allerlei paddenstoelen waaronder een huiszwam. Smulsmurf denkt dat de zwam eetbaar is en bewaart een stukje. Ze ontdekken een spoor van roze paddenstoelen dat hen volgens het boek naar de gouden paddenstoel zou leiden. De boze tovenaar Gargamel is ook op zoek naar paddenstoelen, namelijk giftige. Via het spoor van roze paddenstoelen heeft hij de gouden paddenstoel gevonden, voor de Smurfen. Deze wordt echter meegenomen door een ekster. Gargamel ontdekt dat de Smurfen op zoek zijn naar de gouden paddenstoel en zet een goud geverfde kurk in de plaats. Hij vangt de Smurfen en wil Smurfensaus maken. Eén bestanddeel ontbreekt, namelijk een huiszwam. Smulsmurf heeft het stukje huiszwam nog bij zich. Plots ontploft de ketel en begint de huiszwam te groeien. De Smurfen kunnen ontsnappen. De huiszwam overwoekert heel Gargamel's huis waardoor het instort. Ze nemen de valse gouden paddenstoel mee. Deze wordt ook meegenomen door de ekster. Wanneer de Smurfen de paddenstoel uit het nest halen vinden ze de echte gouden paddenstoel. Ze ontdekken dat Gargamel hen bedroog met een vals exemplaar. Uiteindelijk krijgt Grote Smurf zijn gouden paddenstoel en kan verder werken aan zijn experimenten. Gargamel is dakloos door de huiszwam en zint op wraak.