Wikia

De droommachine is album 38 uit de stripreeks De Smurfen.

Verhaal Edit

Drie Smurfen komen laat terug van een wandeling in het bos. De volgende dag gaan ze weer op stap en wekken daarbij de nieuwsgierigheid van drie dorpsgenoten. Met zijn zessen trekken ze het bos in en komen wederom laat thuis. Bij thuiskomst hebben ze allemaal een gelukzalige glimlach en doen ze anders dan anders. Grote Smurf stelt zich vragen en Brilsmurf stelt voor het groepje te volgen. Hij ontdekt dat ze een kristallen tablet hebben gevonden met drie bijhorende brillen die hen meenemen in een droomwereld. Brilsmurfs bril en bijziendheid verhinderen hem om eveneens in de droomwereld terecht te komen.

Plots verdwijnen de droombeelden en verschijnt het gezicht van een tovenaar. Hij vertelt de Smurfen dat ze hem goud moeten geven om terug beelden te kunnen zien. Als ze dit weigeren krijgen ze geen dromen meer te zien. De Smurfen besluiten dan om goud te zoeken in de mijnen. De bewuste tovenaar, Occultus is een collega van Gargamel en is toevallig daar op bezoek. Gargamel heeft hem verteld dat de Smurfen een goudmijn hebben. Occultus is alleen in goud geïnteresseerd.

Wetende dat Grote Smurf dat nooit goed zal vinden, verstoppen de zes Smurfen de tablet in hun ongebruikte goudmijn, zodat Brilsmurf de plek niet langer kent. Grote Smurf en Brilsmurf komen effectief op een lege plek terecht. Grote Smurf vreest een actie van Gargamel en een bezoekje aan diens huis maakt dat ook meteen duidelijk. Er valt echter niet veel te beginnen, want de zes Smurfen laten zich niet meer zien. Ze raken steeds meer verslaafd aan het scherm en verwaarlozen slaap en eten. Ze werken hard om dagelijks elk een stukje goud te kunnen leveren aan de witte kraai van Occultus.

Op een dag ziet Houthakkersmurf echter een van de Smurfen, bedekt onder een groene mijncape. Ze worden ontdekt en de tablet verdwijnt in de voorraadschuur. Grote Smurf wil het testen, maar raakt zelf ook meteen betoverd. Op den duur wil heel het dorp, behalve Brilsmurf, de tablet gebruiken en wordt de gebruikstijd ervan verdeeld over alle Smurfen. Allen verwaarlozen ze hun dagelijkse bezigheden. Alleen Domme Smurf lijkt niet bezig te zijn met het delven van goud − hij heeft tijden geleden een voorraad gevonden en kan die nu aanspreken. Dat brengt Brilsmurf op een idee. Hij belooft Occultus al het beschikbare goud als hij daarna meteen vertrekt. Occultus gaat akkoord en legt de tegenstribbelende Gargamel met een tijdelijke vloek het zwijgen op. Brilsmurf vraagt Occultus ook om daarna de beelden die op het scherm verschijnen zo te sturen dat het eerder nachtmerries dan dromen worden. Zo gezegd, zo gedaan: Brilsmurf vult de zak van Occultus met goud en die houdt zich aan de afspraak: de Smurfen krijgen enkel nog dromen met Brilsmurf die hen overtroeft. Potige Smurf slaat woedend de tablet kapot, waardoor die definitief vernield wordt.

Occultus verlaat de streek met al het goud, maar beseft niet dat Brilsmurf de schurk geen overwinning op kap van zijn dorpsgenoten heeft gegund: Brilsmurf sneed een gat in de zak, waardoor het goud er tijdens Occultus' rit stelselmatig uitviel. De arme dorpelingen doen er hun voordeel mee. Ter ere van Brilsmurf wordt ten slotte een feestje in het Smurfendorp georganiseerd.