Wikia

De boeken van het kwade

De boeken van het kwade is een aflevering uit Seizoen 8. Het speelduur is 20 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

De Smurfen zijn bezig met de voorbereidingen van een feestje voor Robotsmurf. Brillie staat paraat om veel Smurfen te helpen, maar, vooral door zijn gezanik, gaat het mis bij alle Smurfen die hij helpt en wordt hij er bij hen uitgegooid. Het loopt later ook bij Smulsmurf uit de hand dankzij Brillie. Grote Smurf is weg en Smulsmurf moet zijn toverbrouwsel in de gaten houden, maar Smul ging naar het drama bij zijn eigen huis. Wanneer Brillie het lab van Grote Smurf binnenkomt, ziet hij dat het brouwsel overkookt. Het toverboek is ook onder het brouwsel gekomen, maar alles is nog wel leesbaar. Grote Smurf zal niet blij zijn als hij dit hoort, maar Brillie heeft hier een oplossing voor. Hij leest het hele toverboek voor aan Robotsmurf, die alles overschrijft wat Brillie zegt. Ondertussen ziet de gemene Nemesis allerlei tovenaars de tovenaarsbibliotheek binnengaan. Hij gaat ze stiekem volgen. Hij steelt de sleutel van een ruimte met geheime toverboeken, waarvan hij er één nodig heeft om de Smurfen te vernietigen. Hij pakt het nodige toverboek en slaat de teksten uit het boek op in zijn doodskopring. Enkele tovenaars dringen de ruimte binnen en willen Nemesis grijpen, maar Nemesis stuurt ze weg door een grote draaikolk te veroorzaken, waardoor iedereen die in de bibliotheek is eruit vlucht. Ondertussen testen Brillie en Robotsmurf een toverspreuk uit Grote Smurfs toverboek om te kijken of alles in het boek nog wel goed leesbaar is. Brillie wordt hier echter achterna gezeten door een krokodil als hij op het hoofd van de krokodil springt. Robotsmurf weet hem weer te redden door een tak in de bek van de krokodil te stoppen. Ondertussen komt Grote Smurf de tovenaarsbibliotheek binnen. Hij vraagt zich af wat er aan de hand is, maar dat komt hij al snel genoeg te weten als hij wordt gegrepen door Nemesis, die hem vraagt waar de steen is om de Smurfen te vernietigen. Grote Smurf wil natuurlijk niet zeggen waar die is. Nemesis tovert twee handen, eentje die de steen van het leven van de Smurfen gaan opzoeken en eentje die Grote Smurf grijpt. Ondertussen heeft de andere hand het Smurfendorp bereikt. De Smurfen worden erg bang en de hand graaft een gat die onder de grond. Daar pakt hij de steen uit. Potige Smurf beveelt Smulsmurf om in het dorp te blijven en te wachten op Grote Smurf. Hij beveelt de rest met hem mee te gaan om die hand te volgen. Ondertussen vliegt de hand over Brillie en Robotsmurf heen. Ze zien de hand weggaan met de steen en worden bang. Potige en de anderen komen hen tegemoet en vragen Robotsmurf of hij de hand tegen wil houden. Robotsmurf wil dit en wanneer hij dit doet blijkt hij bijna te slagen, maar de hand is te sterk en neemt ook Robotsmurf mee. Robotsmurf botst tegen een boomstronk en raakt buiten bewustzijn. Ondertussen komt de hand weer terug bij Nemesis met de steen. De Smurfen komen toevallig ook bij de bibliotheek. Ze komen ook in de ruimte waar Nemesis en Grote Smurf zijn. Nemesis blaast Grote Smurf weg. Brillie komt ook de bibliotheek binnen met het toverboek van Grote Smurf. Grote Smurf is er blij mee, maar wanneer hij in het boek kijkt, ziet hij allemaal verkeerde spreuken. Brillie zegt dat er iets verkeerd was gegaan. Grote Smurf zegt dat dit Smulsmurfs kookboek is in plaats van het toverboek, dus Brillie heeft Robotsmurf het verkeerde boek laten overschrijven. Grote Smurf zegt dat Nemesis dit boek nooit mag zien. Nemesis pakt dit boek echter af en slaat de tekst op in zijn doodskopring, maar hierdoor verliest hij zijn magische krachten. De Smurfen zijn eindelijk toch gered. Nemesis heeft de steen nog wel, maar die weten de Smurfen wel af te pakken. Daarna gooit Robotsmurf Nemesis weg. Terug in het dorp wordt de steen weer op dezelfde plek begraven.

Cast (NL)Edit

  • Robotsmurf - Dieter Jansen
  • Nemesis - ?
  • Potige Smurf - Stan Limburg