Wikia

De betoverde veer is een aflevering van Seizoen 6. In deze aflevering maakt Greintje zijn debuut.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Opasmurf en de Kleutersmurfen zijn in het bos op zoek naar voetsporen van dieren. Ze vinden ook sporen van Gargamel en Azrael, die op Smurfenjacht zijn. Gargamel en Azrael proberen hen te vangen, maar worden verjaagd door stinkdieren. In een toverschool hebben de leraars last van Greintje, een tovenaarsleerling. Hij haalt allerlei pesterijen uit en de school besluit om hem te schorsen. De leraar beslist om Greintje naar Gargamel te brengen om hem verder op te leiden. Gargamel wil Greintje echter niet opleiden tot tovenaar, maar gebruikt hem om allerlei klusjes op te knappen. De Kleutersmurfen gaan op overlevingstocht het bos in. Om te bewijzen dat ze het kunnen moeten ze minstens één dag en nacht in het bos blijven, zonder de anderen. Eerst gaan Grote Smurf, Brilsmurf en Opa mee. Ze zien Greintje die onder een boom ligt te slapen. Gargamel is boos op Greintje omdat hij lui is. Dan ziet Gargamel de Smurfen wegrennen. Hij probeert hen te vangen, de Smurfen zijn hem echter te snel af. Gargamel vertelt Greintje over de Smurfen, maar Greintje gelooft er niet in. De Kleuters gaan verder het bos in zonder de volwassen Smurfen. Intussen moet Greintje voor straf alle boeken van Gargamel afstoffen. Hij leest in een boek over een betoverde veer die alles weet en geen fouten kan maken. Gargamel wil deze veer hebben om het verborgen Smurfendorp te vinden. Greintje wil ook de veer, maar dan voor de toverschool. Het wordt nacht en de Kleutersmurfen gaan slapen. Ze zien plots Gargamel, Greintje en Azrael in het bos. De Smurfjes volgen hen. De veer bevindt zich in Kasteel Duister en wordt bewaakt door griffioenen. Gargamel en Greintje worden verjaagd door deze griffioenen. De Smurfjes ontdekken de kamer waar de veer zich bevindt. Ook Gargamel en Greintje zijn in deze kamer gekomen en nemen de veer mee. Gargamel gebruikt deze om een kaart te tekenen die hem naar het Smurfendorp leidt. De Smurfjes gaan snel terug naar het dorp om iedereen te waarschuwen. Grote Smurf maakt een veer die als twee druppels water op de betoverde veer lijkt, maar eentje die alleen fouten maakt. De Smurfen trekken grote zakken over Gargamel en Greintje. Grote Smurf verwisselt de echte veer met de valse veer. Gargamel en Greintje gaan weer verder op zoek naar het dorp. Na lang zoeken is Gargamel er zeker van dat hij het dorp heeft gevonden. Greintje is de zoektocht naar de Smurfen beu. Hij pakt de veer en vertrekt richting toverschool. Gargamel komt weer bij Kasteel Duister, waar de griffioenen hem aanvallen. In het dorp krijgen de Kleutersmurfen een medaille voor hun moed en dapperheid tijdens de overlevingstocht in het bos. De Smurfen willen de betoverde veer houden omdat deze alles weet. Grote Smurf besluit om de veer weer naar Kasteel Duister te brengen, waar het thuishoort. Intussen is Gargamel blij dat Greintje weg is. Maar Greintje komt plots weer terug. Hij werd van school gestuurd omdat hij door de veer alleen fouten maakte op een examen. Tenslotte laat Greintje de boel ontploffen.