Wikia

De Spooksmurf is een aflevering uit Seizoen 1. Er is ook een aflevering van De Spooksmurf in Seizoen 7.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Het is herfst in Smurfenland. De Smurfen leggen hun wintervoorraad aan. Ze bewaren al het voedsel in een voorraadschuur. Niet veel later is het winter en ligt heel het dorp onder de sneeuw. Alle Smurfen spelen in de sneeuw, sleeën, maken een sneeuwpop of gooien sneeuwballen. Grote Smurf zegt dat hij te oud is om mee te spelen. Stiekem gooit ook hij een sneeuwbal. Plots gaat het alarm. De voorraadschuur staat in brand. De Smurfen vormen een rij met emmers tot aan het meer, om zo de brand proberen te blussen. Het water bevriest echter in de emmers. Nu moeten ze zonder voedsel verder de winter door. Alle Smurfen lijden nu honger. Grote Smurf besluit dat ze allemaal het Smurfendorp moeten verlaten, op zoek naar voedsel. De Smurfen maken een lange tocht door het bos tot aan een kasteel. Eens in het kasteel horen ze allerlei vreemde geluiden. Ze zien ook allerlei vreemde dingen zoals een zwevende kandelaar (in werkelijkheid hangt de kandelaar aan een dun draadje) en een deur die dichtslaat (door de tocht). De Smurfen denken dat er spoken zijn, alleen Grote Smurf weet dat er geen spoken zijn. Ze zien ook een wandelend harnas en denken dat het een spook is. Lolsmurf geeft het 'spook' een van zijn cadeaus dat ontploft. Het is de kasteelheer. De Smurfen vertellen hem dat ze geen eten meer hebben. Hij wil de Smurfen te eten geven maar heeft zelf geen voedsel meer, behalve een stukje brood. Een rat gaat er echter met het stuk brood vandoor. De Smurfen volgen de rat tot in het hol. Ze ontdekken een kamer met een grote schat van goud en edelstenen. Nu kan de kasteelheer voedsel kopen. De Smurfen nemen weer een nieuwe voedselvoorraad mee naar hun dorp. Ze nemen afscheid van de kasteelheer. Na hun terugkomst in het Smurfendorp vieren ze feest met een maaltijd. Alleen Smulsmurf heeft geen honger meer want hij heeft op de terugweg teveel gegeten.

VideoEdit