Wikia

De Smurffontein is een aflevering uit Seizoen 1.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Gargamel en zijn kat Azraël proberen de Smurfen te vangen terwijl ze smurfbeien plukken. De Smurfen kunnen aan hen ontsnappen. Gargamel zegt dat hij jonger wil zijn en dan makkelijker de smurfen zou vangen. De Smurfen zijn teleurgesteld nu ze hun smurfbeien kwijt zijn, maar Grote Smurf geeft hen zijn eigen smurfbeien. De Smurfen willen hem daarom cadeautjes geven. Brilsmurf vindt een boek met een verlanglijst van Grote Smurf. De Smurfen nemen het boek mee en zoeken naar alles wat Grote Smurf wil hebben. Ze ontdekken een grot met daarin een grote vijver. Een hert drinkt van het water en wordt er weer jong van. De Smurfen willen het water aan Grote Smurf geven, zodat hij jonger zou worden. Een gemene trol wil dit niet. De Smurfen moeten hem iets geven voor ze het water krijgen. Ze geven het boek in ruil voor water. Lolsmurf geeft de gemene trol een cadeau dat ontploft. De trol zegt dat hij de smurfen ooit zal te pakken krijgen. De Smurfen geven het water aan Grote Smurf. Het duurt even voor het werkt bij Grote Smurf. Als de Smurfen hun geschenken willen geven, is Grote Smurf plots weer een kleutersmurf geworden. Als kleuter doet Grote Smurf niets anders dan spelen. Grote Smurf wil verstoppertje spelen. Brilsmurf moet tellen. Grote Smurf loopt intussen het bos in. Brilsmurf zoekt een formule om Grote Smurf weer normaal te maken. Het boek met de juiste formule ontbreekt. Het ligt nog in de grot. De Smurfen gaan terug naar de grot, om het boek terug te halen. De trol ligt te slapen, maar wordt al gauw wakker. Hij wil het echter niet teruggeven en wil ook de Smurfen vangen. Ze kunnen echter aan hem ontsnappen. Ze besluiten om naar Gargamel te gaan en zijn hulp te vragen. Intussen is Gargamel aan het vissen. Grote Smurf daagt hem uit. Hij kent Gargamel echter niet meer. De tovenaar doet alsof hij een vriend is van de Smurfen. Grote Smurf betrouwt hem niet en noemt hem een duivel. Gargamel is boos en probeert hem te pakken. Grote Smurf is echter zeer snel nu hij weer piepjong is. Gargamel geeft het op en gaat weer naar huis. De Smurfen gaan bij Gargamel langs, die moe is van het rennen achter Grote Smurf. Ze vragen of Gargamel hen wil helpen de trol van de grot te verslaan. Hij neemt toverdrankjes en gaat mee naar de grot. Daar komt Gargamel oog in oog te staan met de trol. Hij probeert de trol in een pad en een vlinder te veranderen. Het lukt maar hij blijft angstaanjagend. Gargamel heeft de trol weer normaal gemaakt. De trol is boos en jaagt hem weg. Gargamel en Azraël springen in de vijver, gevolgd door de trol. De smurfen zien hun kans om het boek terug te halen. Dit lukt met de hulp van de jonge Grote Smurf. Ze rennen snel weer naar hun dorp. Gargamel en Azrael, nu jong door het water van de vijver rennen weg, achtervolgd door de trol die ook jong is geworden. Later maken de Smurfen een drankje dat Grote Smurf weer zijn normale leeftijd geeft. Hij is opnieuw de oude Grote Smurf. Iedereen is daar heel blij om.