Wikia

De Smurfen op zee

De Smurfen op zee is een aflevering uit Seizoen 2. Het speelduur is 20 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Wanneer het nacht is, en iedereen slaapt, versiert Smurfin het dorp met bloemen. Als het ochtend is laat ze het versierde dorp zien aan de andere Smurfen, die het erg mooi vinden. Maar dan komen er bijen om nectar uit de bloemen te halen. De bijen zijn een gevaar voor het Smurfendorp en de Smurfen raken in paniek. Allemaal schuilen ze in één huis waar ze moeten blijven tot de bijen weg zijn. Smurfin huilt omdat het allemaal door haar komt en ze zweert dat ze dit nooit meer zal doen. Grote Smurf zegt dat Smurfin dit geprobeerd heeft, net zoals die keer dat Droomsmurf over zee wilde varen. De Smurfen vragen aan Grote Smurf of hij het verhaal weer wil vertellen, en Grote Smurf begint te vertellen over enkele Smurfen die naar de wolken zitten te kijken. Droomsmurf ziet een wolk die op een schip lijkt en droomt ervan om zelf met een schip te gaan varen. Hij wil zijn droom waarmaken en zegt tegen de andere Smurfen die naar de wolken zitten te kijken dat ze samen over zee kunnen varen, waarop ze reageren dat ze daar geen zin in hebben. Ze willen geen moeilijkheden of iets dergelijks. Droomsmurf zegt dan dat ze misschien ook leuke dingen kunnen ontdekken op zee. Nu willen de Smurfen ineens wel en later werken allen aan een schip waarvan Droomsmurf de kapitein wordt. Later is het schip klaar en vertrekken kapitein Droomsmurf en een stel andere Smurfen, maar algauw merken ze dat het niet meezit. Droomsmurf zegt dat ieder avontuur leuke dingen, maar ook nare dingen met zich meebrengt. Later denkt Droomsmurf dat ze een eiland zien, maar dat is een schildpad. De Smurfen zijn de reis zat en willen weer terug naar het dorp, maar Droomsmurf wil nog verder. De Smurfen willen terugsturen, maar het stuur breekt, en later begint het ook nog te stormen en scheurt het zeil. De Smurfen zijn nu helemaal verloren. Later denkt Droomsmurf weer dat hij een eiland ziet, maar het is een walvis. En voor ze het weten varen ze in de bek van de walvis. Wanneer de walvis de bek opendoet om vissen op te eten, proberen de Smurfen uit de walvis te roeien, maar de walvis doet zijn bek alweer dicht. Met behulp van de Knutselsmurf bouwen de Smurfen een ding die de bek van de walvis kan openen, en als de bek ver genoeg is geopend, roeien ze er weer uit. Ze gebruikten echter al het matriaal voor de boot, dus de Smurfen hebben nog enkel een vlot. Later denkt Droomsmurf alweer dat ze aan land zijn gekomen, maar ze komen terecht in een visnet. De visser hijst hen op, maar weet niet dat er Smurfen in zijn net zitten. De visser leeft in een arm gezin, en als hij al deze vissen mee naar huis neemt, heeft zijn gezin eindelijk eens wat te eten. Maar de visser komt oog in oog te staan met gemene piraten, die de vangst (inclusief de Smurfen) van hem afpakken. Later zitten de Smurfen in de kajuit van het schip. De piraten spelen een kaartspel. Er staat een raam open en de Smurfen zien hun kans om te ontsnappen, maar als ze naar beneden vallen, hoort de kapitein hen. De kapitein denkt dat er spoken in zijn schip zijn. Het merkt de Smurfen op dat de kapitein bang is voor spoken, dus doen ze alsof ze een stel spoken zijn. De piraten worden bang en geven alles terug aan de visser. De visser krijgt ook een schatkist vol goud. Nu heeft hij eindelijk een rijk gezin! De Smurfen roeien verder en mopperen tegen Droomsmurf. Ze zijn deze reis grondig beu. Later besluiten Klungel en Smul te gaan vissen, maar de visnetten komen bij elkaar in de knoop. Later ziet Droomsmurf in gedachten een klein eilandje met zeemeerminversies van Smurfin en Grote Smurf, en de anderen zien in gedachten ook iets wat ze heel mooi vinden. Het is allemaal heel verschillend, maar later zien ze toch dat het niet echt was. Later komen ze weer bji een eiland waar niks is, behalve bijen die hen stalken. De Smurfen varen snel weg, en later komen ze eindelijk weer thuis. Grote Smurf maakte zich zorgen over hen. De Smurfen vertellen dat hun reis erg tegenviel, en waardeloos was. Smulsmurf gooit een paar "waardeloze" zaadjes die hij op een eiland had gevonden op de grond. En zo ontstond de eerste Smurfbessenstruik. En zo eindigd Grote Smurf zijn verhaal. De bijen zijn tussen weggegaan, maar hebben wel honing achtergelaten. Smurfins idee was dus toch wel een goed plan, en het Smurfendorp blijft de smurfigste plek ter wereld!

Cast (NL)Edit

  • Droomsmurf - Frans van Dusschoten
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Schildersmurf - Frans van Dusschoten
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Hippe Smurf - Ger Smit
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Kleermakersmurf - Arnold Gelderman