Wikia

De Smurfen in Pililut is het 32ste stripalbum van de reeks: De Smurfen.

Verhaal:

Het begint allemaal op een dag dat Gargamel Brilsmurf, Potige smurf en Dichtersmurf achterna zit. Ze raken hem wel kwijt, maar de smurfen zijn het beu dat ze zo klein zijn en zich niet kunnen vededigen. Dit brengt Dichtersmurf op een idee om een boek te schrijven. Na enkele dagen hard zwoegen, geeft hij de eer aan Brilsmurf om het boek als eerste te leren. Het verhaal start met enkele smurfen (nl. Dichtersmurf, Potige smurf, Knutselsmurf, Muzieksmurf, Brilsmurf en Smulsmurf) die een boottochtje maken. Maar ze hadden geen rekening gehouden met de waterval. Nadat ze de waterval getrotseerd hebben merken ze dat ze Dichtersmurf kwijt zijn. Hij is namelijk vastgebonden door een klein volkje: de Pili's. Als de andere smurfen hem vinden zijn de Pili's al weggevlucht. Ze vertrouwen de smurfen, die voor hen reuzen zijn, niet. Alleen Pili-pluim (een Pili met een bril) vertrouwt hem. Uiteindelijk winnen de smurfen het vertrouwen van de Pili's en helpen hen. Potige smurf helpt enkele Pili's met zaden te verzamelen, Knutselsmurf helpt ze dan weer open te maken en Muzieksmurf maakt luide muziek, die de Pili's raar maar waar mooi vinden. De andere smurfen worden er gek van. Ondertussen probeert Grote smurf uit te vinden wat er met de zes smurfen gebeurt is. De smurfen zijn echt een grote hulp voor de Pili's, ze jagen vogels weg en helpen voedsel vinden. Maar door een paar ongelukjes zit Potige smurf onder de blaren, belandt Knutselsmurf in het water en zinken Smulsmurf en Dichtersmurf in de modder. Wanneer de smurfen willen vertrekken komen twee Pili's aanlopen, ze vertellen dat het dorp door ratten wordt aangevallen. De smurfen gaan mee naar het Pilidorp om de ratten te verjagen. Als ook het vertrouwen van de leiders en de ander Pili's gewonnen is, proberen de smurfen het rattenprbleem op te lossen. Ze proberen ze te verjagen met hamers. Maar de echte oplossing blijkt de muziek van Muzieksmurf. Aangezien de Pili's ook goed deze slechte muziek kunnen maken is het probleem opgelost. De smurfen willen nu echt gaan want ze kunnen de muziek niet meer aanhoren. Het verhaal van Dichtersmurf eindigt met dat Gargamel de smurfen achterna zit, zodat de smurfen beseffen dat ze geen reuzen meer zijn. Brilsmurf heeft veel commentaar op het boek van Dichtersmurf. Uiteindelijk pakt een verdwaalde man het boek mee.