Wikia

De Smurfen en de Paarse Bonen is een stripboek dat uitkomt in Augustus 2017.

Verhaal Edit

Grote Smurf kreeg van tovenaar Omnibus paarse boontjes omdat de oogst van Boerensmurf mislukte. De smurfen vinden deze bonen overheerlijk. Vervolgens willen ze niets anders meer eten dan paarse bonen. Ze houden zelfs een bonenfeest. De bonen hebben echter een neveneffect: de smurfen worden er te dik en lui van. Smurfin merkt als eerste op dat ze dik geworden is omdat haar zomerjurkjes niet meer passen. Ze wil geen paarse bonen meer eten en besluit om zelf haar eigen groenten te kweken. Ze vraagt hulp aan Boerensmurf, maar hij weigert te helpen omdat hij alleen nog paarse bonen kweekt. Grote Smurf stelt een gezondheidsprogramma op waarbij ze meer moeten bewegen. Potige Smurf wil het goede voorbeeld geven en zet de andere smurfen aan tot sporten en bewegen. Smurfin richt een club op waarvan de leden geen paarse bonen mogen eten.

Een aantal Smurfen gaat hout sprokkelen in het bos, waarbij worden ze gepakt door Gargamel. Die proeft enkele van de bonen en laat één van de gevangen smurfen vrij. De smurfen moeten nu dagelijks een kar met paarse bonen naar hem brengen, waarbij de bonen als losgeld dienen. Vervolgens laat hij telkens één gevangen smurf vrij. Gargamel wil echter één smurf gevangen houden om voor zijn proeven te gebruiken. De smurf kan zelf ontsnappen uit de kooi nu hij vermagerd is. Nu de voorraad boontjes bij de smurfen op is en de winter nadert, moeten ze weer voedsel zoeken in het bos. Intussen zijn ook bij Gargamel de boontjes op, waarbij hijzelf ook te dik geworden is.

Nu het herfst is, moeten de Smurfen opnieuw naar het bos om hun wintervoorrraad aan te leggen.

Personages Edit