Wikia

De Smurfen en de Krwakakrwa

De Smurfen en de Krwakakrwa is een aflevering uit Seizoen 1. Het speelduur is 20 minuten. Deze aflevering is een tekenfilmversie van het gelijknamige stripalbum.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

De Smurfen zijn hard aan het werk bij de stuwdam, en Brillie zit tegen verschillende Smurfen te zaniken. Ondertussen werkt Grote Smurf in zijn laboratorium. Hij heeft een klein bloemmetje een groeidrank gegeven. De bloem groeit, maar verandert in een akelige vleesetende plant. Grote Smurf wil zijn laboratorium uitrennen, maar de plant gooit de deur dicht. Grote Smurf probeert de plant te kalmeren, maar de plant heeft hem al te pakken en bindt hem stevig vast. Ondertussen horen Potige Smurf en Luilaksmurf Grote Smurf om hulp roepen. Ze schrikken erg wanneer ze Grote Smurfs laboratorium binnenkomen. Potige durft gelijk te vechten tegen de plant. Grote Smurf beveelt Potige om een bijl te pakken en hiermee in de plant te slaan. Potige Smurf doet dit en de plant gaat dood. Grote Smurf is nog helemaal in orde. Hij zegt dat er niks meer veranderd kan worden aan de groeidrank voor de plant. Luilak en Potige moeten het ergens die in de grond in de woestijn begraven. Onderweg komen de twee een ravijn tegen. Luilak stelt voor het daar in te gooien. Potige Smurf is het er eerst niet helemaal mee eens, maar uiteindelijk neemt toch ook hij het besluit het erin te gooien. Ze gooien het drankje in de diepe ravijn. Dan lopen ze weer weg. Wat ze niet weten, is dat de drank uit het potje is gelopen en op een klein vogeltje terecht is gekomen, dat in een monsterlijke roofvogel verandert. Later is het nacht geworden en hoort Luilak een angstaanjagend geluid. Het klinkt: "Krwakakrwa! Krwakakrwa!". De andere Smurfen worden wakker van dit geluid en zijn hier niet bepaald blij mee. Grote Smurf wordt ook wakker en vraagt wat er is gebeurd. Luilak vertelt over het geluid. Dan komt ook Potige Smurf bij Grote Smurf die zegt dat de hele voorraadschuur is vernield. Samen met enkele andere Smurfen zien ze de kapotte voorraadschuur. Vooral Smulsmurf is hier niet blij mee. Dan laat Brillie aan de andere Smurfen twee voetsporen van een reuzevogel zien. Grote Smurf zegt dat iedereen mee moet komen naar de dam, om te kijken of die nog stevig is. Later zijn ze bij de dam, die er nog goed uitziet. Maar dan verschijnt de monstervogel, genaamd de Krwakakrwa. Hij maakt de dam ook kapot. De Smurfen vluchten een boomstam in. De Krwakakrwa gaat aan de andere kant van de stam zitten kijken of de Smurfen er al uitkomen, maar ze komen eruit via de kant waar ze ook inzaten. De volgende morgen roept Grote Smurf alle Smurfen bij elkaar. Hij vraagt aan Potige Smurf en Luilaksmurf of ze de toverdrank diep in de woestijn hebben begraven zoals hij zei. Luilak zegt dat ze het in een ravijn hebben gegooid. Meer tijd om te praten hebben ze niet, want de Krwakakrwa duikt weer op. Hij maakt het Smurfendorp aardig stuk. De Smurfen verstoppen zich en proberen alles om de Krwakakrwa bij hen weg te halen, maar niks lukt. Grote Smurf roept de anderen om zich te verstoppen in het bos. Tijdens een vlucht door het bos verliest hij de anderen uit het oog, alleen Potige en Luilak zijn nog bij hem. De drie Smurfen vluchten een oude toren in. De Krwakakrwa, die hen nog altijd stalkt, vliegt weg. Later staan de drie Smurfen bovenop de toren om de andere te roepen. Dan horen ze een geluid. Ze denken dat het de Krwakakrwa is, maar het is Ooievaar. Deze Ooievaar kan misschien een boodschap overbrengen. Grote Smurf bindt een touw aan hem vast met een papier met een boodschap erop, waarop staat: "Smurfen, kom naar de oude toren". De Ooievaar vliegt door het bos met de boodschap aan zich. Ondertussen zien enkele vluchtende Smurfen de Ooievaar en lezen de boodschap. Ze twijfelen geen moment, en gaan ook naar de oude toren. De Smurfen op de toren zien ze al aankomen. Maar er komt ook nog iemand anders aan; namelijk de Krwakakrwa. De Smurfen hebben geen schijn van kans tegen deze monstervogel. De Smurfen rennen snel weg. De Krwakakrwa stalkt Brilsmurf, maar Ooievaar dwarsboomt de Krwakakrwa. Snel rennen de Smurfen de oude toren in. Ooievaar vliegt ook de toren in, en de Krwakakrwa vliegt weer weg. De Smurfen juichen voor Ooievaar. De Smurfen moeten iets bedenken om van die ellendige vogel af te komen. Knutselsmurf heeft een goed idee. Later komen de Smurfen uit het kasteel met een katapult. De Krwakakrwa vliegt op ze af, en de Smurfen vuren de eerste steen af. De Krwakakrwa ontwijkt de steen. En de daaropvolgende stenen worden ook ontwijkt. Uiteindelijk geven de Smurfen het op en gaan weer het kasteel binnen. Grote Smurf verzint twee ideeën, maar hij denkt toch dat deze niet zullen werken. Later heeft hij toch een idee. Hij vraagt aan Potige en Luilak of ze nog precies weten waar ze de toverdrank hebben achtergelaten. Potige en Luilak weten het nog erg goed. Wanneer de avond valt, gaan Grote, Potige en Luilak stilletjes naar de plek toe waar Potige en Luilak de drank hebben achtergelaten. De Krwakakrwa ligt te slapen. Na een lange tocht zijn ze bij de ravijn aangekomen, zonder last te hebben van de Krwakakrwa. Door middel van een touw komen ze op de plek waar de drank ligt. Grote Smurf doet een beetje van de drank in een potje. Hiermee kan hij de drank omtoveren en de Krwakakrwa terugbrengen tot zijn normale grootte. De Smurfen komen doormiddel van een touw weer boven en rennen snel weg. Het wordt namelijk al bijna ochtend. De Krwakakrwa wordt wakker en ziet de rennende Smurfen. Hij probeert ze te pakken. De Smurfen denken dat ze het niet halen, maar dan brengt Ooievaar ze naar het kasteel. De Smurfen doen het raam open en Ooievaar vliegt met de drie Smurfen erin. Ze doen het raam weer dicht als de Krwakakrwa komt, en de Krwakakrwa knalt er tegenaan. De Smurfen maken de Krwakakrwa zwak door een drankje dat afgevuurd wordt door dezelfde katapult als die ze eerder gebruikten. Later zijn de Smurfen uit het kasteel en is de Krwakakra vastgebonden. Potige Smurf geeft de Krwakakrwa een trap, waardoor de vogel zijn bek opendoet, en Grote Smurf giet de toverdrank in zijn bek. Dan wordt de Krwakakrwa nog kleiner dan een Smurf. De Smurfen lachem hem uit. Later bouwen de Smurfen hun dorp weer op. De kleine Krwakakrwa komt er ook, maar wordt daar algauw weggestuurd.

Cast (NL)Edit

  • Krwakakrwa - ?
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Hippe Smurf - Ger Smit

Bekijk de afleveringEdit

De smurfen en de Krwakakrwa (aflevering) (1 2)

Deel 1

De smurfen en de Krwakakrwa aflevering (2 2)

Deel 2