Wikia

De Slaapwandelende Smurf is een aflevering uit Seizoen 2. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

De Smurfen plukken smurfbeien wanneer plots Gargamel opduikt. Hij probeert ze te vangen, maar trapt in één van zijn eigen vallen. Gargamel is het beu. Hij gaat bij mevrouw Trilbil langs in de hoop dat zij hem kan helpen. Als Gargamel aanklopt bij Trilbil wil ze hem niet binnenlaten tot hij haar een diamant laat zien. In werkelijkheid is het een valse diamant. Gargamel wil iets om de Smurfen mee te kunnen vangen. Mevrouw Trilbil laat dan een toverfluit zien. Azrael doet een dutje. Als ze op de toverfluit blaast begint Azrael te slaapwandelen. Mevrouw Trilbil wil Gargamel de fluit geven in ruil voor de diamant. Ze vertelt aan Gargamel dat de fluit Smurfen laat slaapwandelen. In het Smurfendorp zijn Hippe Smurf, Smurfin, Brilsmurf en Smulsmurf moe van het werken. Het wordt nacht en de Smurfen gaan slapen. Die nacht is Gargamel in het bos. Hij speelt op de toverfluit. Al gauw beginnen de Smurfen te slaapwandelen. Smurfin en Knutselsmurf trappen in de verfpotten van Schildersmurf. Grote Smurf veroorzaakt een ontploffing door drankjes te mengen. Wanneer Gargamel stopt met fluiten worden de Smurfen plots wakker. Ze vragen zich af wat er allemaal gebeurd is. Dan is er nog ruzie tussen Smurfin, Knutselsmurf en Schildersmurf. Het schilderij van Schilder is stuk. Knutsel en Smurfin hangen vol verf. Gargamel denkt dat de toverfluit nep is en gaat naar mevrouw Trilbil. Die zegt dat de fluit wel goed is en hij meer moet oefenen. Intussen hebben Schilder, Smurfin en Knutsel nog steeds ruzie. Schilder gaat naar het bos, waar Gargamel hem vangt. Smurfin en Knutsel gaan ook naar het bos om Schilder de waarheid te zeggen. Ze horen de toverfluit en vinden de muziek vals, zelfs valser dan Muzieksmurf's muziek. Gargamel kan hen vangen. De volgende nacht speelt Gargamel opnieuw op zijn fluit in de buurt van het Smurfendorp. Grote Smurf houdt alles in de gaten. Hij hoort plots de fluit. De Smurfen beginnen opnieuw te slaapwandelen. Grote Smurf kan hen wakker maken met de trompet van Muzieksmurf. Grote Smurf ontdekt dat het slaapwandelen door de muziek van de toverfluit komt en weet dat Gargamel hierachter zit. Ze gaan het bos in. Ze zien Gargamel die een dutje doet en de zak met Smurfen in. Dan komt mevrouw Trilbil. Ze weet dat de diamant die ze van Gargamel kreeg vals is. Ze speelt op de toverfluit. Hierdoor gaan Gargamel en Azrael slaapwandelen waarbij ze tegen de bomen lopen. Smurfin, Schilder en Knutsel worden bevrijd. De Smurfen lachen met Gargamel en Azrael, die door de toverfluit slaapwandelen.