Wikia

De schaduw van Lolsmurf

Een plaatje van de aflevering

De Schaduw van Lolsmurf is een aflevering uit Seizoen 4. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Het is een winteravond in het Smurfendorp. Grote Smurf leest de Smurfen een verhaal voor. Lolsmurf haalt een grap met ze uit. Dan komt er een uil met een boodschap van Moeder Natuur. Grote Smurf moet direct naar haar toe. Later is Grote Smurf bij Moeder Natuur. Hij moet toverkorreltjes hebben om de lente op tijd te laten beginnen, want Moeder Natuur is verkouden. De toverkorreltjes moeten voor morgenavond op een boom liggen, anders kan de lente nooit op tijd beginnen. Grote Smurf doet het morgenvroeg. Later is Grote Smurf terug in het dorp en vraagt Knutsel's hulp om de toverkorreltjes op een boom te gooien. Knutsel wil graag helpen. Ondertussen maakt de Lolsmurf een verassing voor Grote Smurf. Zijn lint is op. Er zat een lint op de brief de de uil aan Grote Smurf gaf. Die kan Lolsmurf wil gebruiken. Het lint staat op tafel, waar ook de zaadjes staan. Lolsmurf pakt het lint en het bakje met de zaadjes van om. Lolsmurf zet die weer recht. Wat hij niet door heeft, is dat de zaadjes eruit zijn gevallen en Lolsmurf's schaduw levend hebben gemaakt. De schaduw vindt het leuk om pesterijtjes uit te halen. Grote Smurf en Knutselsmurf gaan naar de boom om de lente weer op tijd te laten beginnen. Grote Smurf neemt het bakje met zaadjes mee. Dan komt Lolsmurf die een cadeau aan Grote Smurf wil geven. Grote Smurf geeft het aan Brilsmurf omdat hij even weg moet. Lolsmurf's schaduw gooit een sneeuwbal tegen Brillie's gezicht. Ook haalt hij een grap uit met Potige en Klungel. De schaduw laat Smulsmurf struikelen met zijn taart. Smurfin brengt wat kleren naar Kleermakersmurf. Intussen verft Lolsmurf's schaduw de deur van Kleermaker zwart, zodat Smurfin denkt dat de deur open staan. Smurfin denkt dat inderdaad en botst tegen de deur op. Zo laat ze al haar jurkjes vallen. Zowel Lolsmurf als de schaduw liggen in een deuk. Smurfin vraagt of dit één van Lolsmurf's grappen is. Lolsmurf zegt van niet. Smurfin gelooft hem niet. Later klopt Lolsmurf's schaduw bij Lolsmurf aan, legt een pakje neer, en holt weg. Lolsmurf opent het pakje en het ontploft in zijn gezicht. Hij wordt boos en vraagt zich af wie zijn grap bedorven heeft. Ondertussen zijn Grote en Knutsel al in de boom gekomen. Tot zijn grote schrik ziet Grote Smurf dat er geen korreltjes uitkomen. Ondertussen roept Lolsmurf alle Smurfen bij elkaar, en vraagt wie zijn grap bedorven heeft. De Smurfen zien dat Lolsmurf geen schaduw heeft. Brillie vraagt waar de schaduw is. Lolsmurf merkt het nu ook, maar dan zien de Smurfen de levende schaduw. Boos rennen ze hem achterna. Grote en Knutsel komen terug in het dorp. Smurfin vertelt dat Lolsmurfs schaduw leeft, en die zorgt voor allerlei moeilijkheden. Het mislukt de hele tijd om de schaduw te vangen, en het moet voor zonsondergang gebeurd zijn. Later achtervolgt Lolsmurf zijn schaduw, tot dat ze niet verder kunnen bij een berg. Er valt een steen van de berg, precies op het hoofd van de schaduw. De Smurfen nemen de schaduw mee naar de boom. Ze hebben de korreltjes en de lente op tijd beginnen. Met de schaduw komt het vast nooit meer goed, maar Kleermaker wil hem wel weer vast naaien. Later komt Moeder Natuur in het dorp en maakt Grote Smurf een praatje met haar. De lente is gewoon weer op tijd begonnen. Alles is weer normaal, en Lolsmurf ook. Maar zijn schaduw steekt zijn tong uit.

Cast (NL)Edit

  • Lolsmurf - Eddy van der Schouw
  • Kleermakersmurf - Eddy van der Schouw
  • Potige Smurf - Stan Limburg
  • Moeder Natuur - Corry van der Linden