Wikia

De Ruilsmurfen is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 20 minuten.

Verhaal Edit

Wanneer de Smurfen met de schoonmaak beginnen moet Luilaksmurf ook helpen. Hij wil echter met rust gelaten worden en gaat het bos in. Aan de rand van het bos ziet hij een put en gaat daar slapen. Plots hoort hij een stem uit de put. Het is een wensput die oude spullen kan ruilen met nieuwe. Luilak gooit zijn oude kussen in de put waarna hij een nieuw krijgt. Al snel gaan alle Smurfen naar de put om hun oude spullen te ruilen voor nieuwe. Ze gooien zelfs de pop van Sassette in de put, hoewel ze dit niet wil. Alle Smurfen zijn tevreden met de nieuwe spullen, behalve Sassette. Ze is verdrietig en wil de oude pop terug. Maar de put wil de oude pop alleen teruggeven in ruil voor het grote toverboek van Grote Smurf. Dit willen de Smurfen echter niet. Grote Smurf stuurt iedereen weer naar huis en verbiedt hen om nog in de buurt van de put te komen. Hij herinnert zich dat hij ooit een boosaardige tovenaar in deze put opsloot. De tovenaar wil wraak nemen op de Smurfen omdat hij opgesloten zit door toedoen van Grote Smurf. Hij lokt alle Smurfen één voor één naar de put en betovert hen (behalve Grote Smurf). Hierdoor zeggen ze 'dat het schitterend wordt'. Ze stelen een aantal van Grote Smurf's toverboeken. Maar het grote toverboek is er echter niet bij daar Grote Smurf het goed verborgen houdt. De betoverde Smurfen ontdekken dat het grote toverboek nog bij Grote Smurf ligt en proberen in het laboratorium te komen. Vervolgens geeft Grote Smurf zich over aan de tovenaar en gooit het toverboek in de put. Hij heeft echter één bladzijde van het boek betoverd om de tovenaar uit te schakelen. Er ontstaat een wervelwind die de betoverde Smurfen meeneemt in de put waarna ze er weer normaal uitkomen. De put ontploft en de tovenaar is voorgoed verslagen.