Wikia

De Railsmurfer is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 10 minuten. Later was er in het stripalbum Een kusje voor de Smurfin ook een stripversie gemaakt genaamd Het Smurfentreintje.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Een aantal Smurfen zijn heel hard aan het werk. Ze trekken een hele zware kar met zich mee. Dan komen Gargamel, Greintje en Azraël in beeld. De kar valt in het water en de werkende Smurfen zetten het op een lopen. Ze verschuilen zich achter een steen. Gargamel weet niet meer waar de Smurfen zijn en verliest. Met een houten plank rijden een paar van de werkende Smurfen de kar weer op het droge. Later, als ze weer in het dorp zijn aangekomen, zeggen ze dat ze te hard hebben gewerkt. Dan laat Knutselsmurf zijn nieuwe uitvinding zien: een Railsmurfer. Een trein die al het harde werk kan doen. Alles wat binnen een week gedaan wordt kan de Railsmurfer binnen een dag. De Smurfen zijn erg blij met de Railsmurfer. Sassette zegt dat ze ook een ritje ermee kunnen maken, maar Grote vindt dit niet goed omdat Gargamel ook kan rondlopen in het bos. Grote Smurf gaat naar Omnibus. Nu Grote weg is, kunnen de Smurfen stiekem een ritje maken. Ze doen dit. De Smurfen hebben een groot plezier. Maar dan blokkeert een egel de weg. Natuursmurf zegt dat egel ook mee wil. Brilsmurf is hier vel tegen en zegt dat er geen plaats meer is voor hem. Maar Potige Smurf vindt van wel en gooit Brillie eruit. Nu kan de egel ook mee. Later verschijnen Gargamel en zijn twee hulpjes weer. Maar de Railsmurfer rijdt door een rots heen en Gargamel blijft erin haken. Greintje en Azraël trekken hem eruit. Dan krijgt Gargamel een plannetje: hij legt dor spoorlijn verkeerd aan, zodat het leidt naar zijn stoofpot in zijn kasteel. Het valt Knutsel op dat hij deze weg niet zelf heeft aangelegd, maar dan ontdekken ze Gargamel. De Smurfen maken dat ze wegkomen, maar Gargamel weet ze te grijpen. Knutselsmurf kon ontsnappen en gaat de Railsmurfer in. Hij zorgt ervoor dat de Railsmurfer gaat stomen. Gargamel, Azraël en Greintje beginnen te kuchen en Knutsel bevrijdt intussen de gevangen Smurfen. Snel gaan ze ervandoor met de Railsmurfer. Maar Gargamel volgt ze. Ze rijden over een brug, Gargamel gaat erachter aan. Maar de brug stort in wanneer Gargamel erop loopt. Terug in het dorp is Grote Smurf boos dat de Smurfen zomaar stiekem gereden hebben. Knutsel zegt dat hij een nieuwe Railsmurfer heeft gemaakt, maar dan als speeltje voor de Smurfjes en Babysmurf.

Cast (NL)Edit

  • Greintje - Reinout Bussemaker
  • Azraël - Fred Butter
  • Mijnwerkersmurf - Eddy van der Schouw
  • Potige Smurf - Stan Limburg
  • Natuursmurf - Fred Meijer
  • Boerensmurf - Stan Limburg
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Luilaksmurf - Angélique de Boer
  • Opasmurf - Jan Wegter
  • Babysmurf - Corry van der Linden

Bekijk de afleveringEdit

Telekids

Telekids. 1996 (27 januari) 7 19 De Smurfen 1 2