Wikia

De Leerlingsmurf is een aflevering uit Seizoen 1. Het speelduur is 10 minuten. Deze aflevering was de eerste die in Nederland werd uitgezonden. Er is ook een stripverhaal met de titel De Leerlingsmurf.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Klungelsmurf wordt niet meer gewaardeerd in het Smurfendorp omdat hij zo onhandig is. Later weet hij wat hij moet doen: hij wordt net als Grote Smurf! Snel gaat hij naar Grote Smurf toe. Die is Smurfbeien aan het plukken in het bos. Klungel vraagt of hij zijn assistent kan worden, maar Brilsmurf is al zijn assistent. Teleurgesteld gaat Klungel terug naar het Smurfendorp. Grote Smurf is nog steeds Smurfbeien aan het plukken in het bos, dus Klungel gaat stiekem naar zijn laboratorium. Hij kan zelf niet naar binnen, dus gaat hij door de schoortsteen. Als hij binnen is, komt Grote Smurf weer terug in zijn laboratorium. Klungel zegt dat hij het schoon wilde maken. Later gaat Klungel naar Gargamel. Gargamel gaat even weg, dus Klungel kan mooi een blad uit het toverboek van de gemene tovenaar scheuren. Dan gaat hij er snel vandoor. Gargamel komt terug en ziet dat er een blad uit zijn toverboek is. Dat weet hij al wie dit op zijn geweten heeft: een Smurf! Maar als Gargamel ziet dat het die bladzijde was, dan zegt hij dat de Smurf iets heel erg "leuks" te wachten staan. Hij zet een val voor als de Smurf weer komt. Terug in het dorp voert Klungel het plan ui, maar dan verandert hij in een draak. Veel Smurfen worden bang. Grote Smurf vraagt wat Klungel gedaan heeft. Klungel zegt dat hij stiekem eeb blad uit Gargamel's toverboek heeft gescheurd. Grote Smurf wordt boos. Hij probeert alles om Klungel weer normaal te krijgen, maar dat lukt niet. Grote Smurf moet een ingrediënt zoeken voor een toverdrank om Klungel weer normaal te krijgen. Even later kan Klungel niet meer wachten. Hij gaat terug naar Gargamel. Ondertussen denkt Grote Smurf dat hij Klungel toch maar moet vertellen dat hij geen ingrediënt kan vinden. Maar als hij voor Klungel's deur staat leest hij dat Klungel naar Gargamel is gegaan. Grote Smurf vertelt dit aan de Smurfen en ze gaan allemaal naar Gargamel om Klungel te redden. Ondertussen glipt Klungel bij Gargamel naar binnen. Maar hij wordt al gelijk gepakt. Maar dan komen de andere Smurfen binnen. Gargamel wil ze allemaal grijpen. Maar dan maakt Grote Smurf een soort van lijm. Twee Smurfen spannen een touw waarover Gargamel struikelt. Dan gooien ze de lijm op zijn hoofd. Dan bevrijden twee Smurfen de Klungelsmurf. Dan heeft Grote Smurf een snorhaar van Azraël nodig. Maar wie moet gaan. Klungelsmurf zegt dat het allemaal zijn fout is de hij gaat. Enekle Smurfen gaan mee. Dan lokken ze Azraël. Azraël wordt pisnijdig. De Smurfen slagen erin om een snorhaar van Azraël te krijgen. Dan gaan ze weer terug naar Gargamel's kasteel. Gargamel lijkt weer bij te komen. Maar Grote weer Klungel weer terug te toveren. De Smurfen rennen snel uit Gargamel's kasteel. Gargamel komt weer bij, maar grijpt Azraël in plaats van de Smurfen. In het dorp wordt Klungel weer gewaardeerd. De Smurfen houden van hem zoals hij is.

Cast (NL)Edit

  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Potige Smurf - Ger Smit