Wikia

De Kaplowie Spreuk

De Kaplowie Spreuk is een aflevering uit Seizoen 2. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Gargamel heeft een kaart gevonden waarop staat waar een geheim gat is waar een rol in ligt waarop het meest machtige toverwoord staat. Het woord zal Gargamel onoverwinnelijk maken, aldus de tovenaar. En hiermee kan hij ook de Smurfen vernietigen. Ondertussen hebben de Smurfen hard gewerkt in het bos. Wanneer ze onderweg zijn naar het dorp struikelt Klungel over de wortel van een boom, en ontdekt zo het geheime gat waar Gargamel het over had. Hij ziet de rol en neemt het mee naar het dorp. Hij laat het daar aan de Grote Smurf zien, maar die weet ook niet wat het is. Hij zal in zijn woordenboek moeten kijken. Er staat ook nog een hele groep nieuwsgierige Smurfen in Grote Smurfs laboratorium mee te kijken. Grote Smurf weet wat het toverwoord is. Hij spreekt het uit. Net wanneer hij het uitspreekt, gaat de vlieg van Slonssmurf op zijn neus zitten. Die verdwijnt plotseling. Het toverwoord is: "kaplowie". Grote Smurf legt er nog een heleboel over uit en zegt dat niemand het woord uit mag spreken, want dan kan er een heleboel mislopen. Later ziet Boerensmurf een steen op zijn land liggen. Hij is er niet mee opgezet en zegt stiekem het toverwoord. De steen verdwijnt, maar Boerensmurf valt in het gat waar de steen lag. Ondertussen struikelt Klungel weer over de wortel van een boom. En hij zegt ook het toverwoord, en de wortel verdwijnt. Maar de boom valt neer. Klungel spreekt het woord opnieuw uit en de boom verdwijnt ook. Zo lijkt het alsof er niets is gebeurd. Ondertussen wordt Luilaksmurf gek van Muzieksmurf die de hele tijd op zijn trompet zit te spelen en spreekt het toverwoord uit. Vervolgens verdwijnt de trompet en loopt Muzieksmurf boos naar Luilak. Muzieksmurf doet het bed verdwijnen. En zo laten nog een heleboel Smurfen dingen verdwijnen door stiekem het toverwoord uit te spreken, maar later betrapt Grote Smurf Brillie, die het woord ook heeft gezegd. Hij moet nog eens al zijn toverboeken bekijken. Later zeggen nog wat Smurfen weer het toverwoord. Grote Smurf zegt later tegen alle Smurfen dat ze elkaar moeten helpen om het toverwoord niet uit te spreken. Later wil Knutsel het woord uitspreken wanneer hij een plank op zijn hoofd krijgt, maar Potige weet hem gelukkig te helpen om dit niet te doen. En zo gaat het nog even door met verschillende Smurfen. Later zien Grote Smurf en Smurfin dat iedereen erg somber is. Niemand durft nog wat te zeggen. Lolsmurf denkt dat hij kan helpen met zijn verassingen, maar wanneer hij er één aan Mopper geeft, en die in zijn gezicht ontploft, wordt Mopper zo boos dat hij het toverwoord uitspreekt en Lolsmurf verdwijnt. Mopper realissert zich direct dat hij fout zat. Wanneer Klungel zegt dat hij hoopte dat hij die rol nooit gevonden had, brengt dat Grote Smurf op een idee. Samen met Klungel, Potige en Slonssmurf gaat Grote Smurf naar het gat waar de rol was. Ze hopen dat ze Lolsmurf en Slonsmurfs vlieg weer snel terug zien. Ondertussen is Gargamel ook in het gat aangekomen. Hij zoekt naar de rol, maar vindt hem niet, en daar is hij boos over. Klungel gaat ook naar beneden om de rol terug te leggen. Gargamel en Azraël verstoppen zich snel. Klungel legt de rol terug en gaat weer naar de anderen. Gargamel komt weer tevoorschijn en leest de rol, maar begrijpt er niks van. Hij gaat terug naar zijn kasteel om in zijn woordenboek te kijken. Ondertussen botst Klungel tegen een boom aan en gebruikt het toverwoord weer. De boom verdwijnt. Het woord heeft nog steeds zijn kracht. Wanneer de vier Smurfen in het gat kijken om de rol terug te vinden, merken ze dat de rol is verdwenen. Grote Smurf bedenkt dat Gargamel misschien de rol heeft. De Smurfen snellen naar Gargamel, die in de rol het toverwoord op leest. De Smurfen zeggen het toverwoord en doen Gargamels deur en ook de rol verdwijnen, waardoor alles wat weg is gegaan door het toverwoord weer terugkomt als je het toverwoord uitspreekt. Zo komen Lolsmurf en de vlieg van Slonssmurf ook weer terug. De Smurfen snellen snel weg, gevolgd door Gargamel, die het toverwoord uitspreekt in de hoop de Smurfen te doen verdwijnen. Maar een zak vol met spullen verschijnt en Gargamel struikelt daarover. Hij spreekt het woord nog eens uit en er verschijnt een donderwolk, waarvan de bliksem inslaat op Gargamel.

Cast (NL)Edit

  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Slonssmurf - Frans van Dusschoten
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Boerensmurf - Frans van Dusschoten
  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Smulsmurf - Ger Smit