Wikia

De Antwoordsmurf is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Rustige Smurf is verkouden en moet in bed blijven. Hij krijgt gezelschap van Luilaksmurf, maar vindt dit niet zo fijn. Grote Smurf gaat voor een tijdje naar het bos. Brilsmurf wil met hem meegaan, maar Grote Smurf zegt dat hij liever alleen gaat. Hij vertelt dat er iemand in het dorp moet zijn om alle vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Brilsmurf vindt dit een goed idee. Hij wil de andere Smurfen helpen, maar het verloopt niet naar wens. Zo wil hij Smurfin helpen met snoeien en de Kleutersmurfen met hun boomhut. Intussen is Gargamel weer bezig met een plan om de Smurfen te vangen. Hij heeft een magneet gemaakt die blauwe objecten aantrekt, waaronder ook Smurfen. Brilsmurf maakt in het laboratorium van Grote Smurf een tovermiddel waardoor alle Smurfen naar hem toe zullen komen met hun vragen en problemen. Alle Smurfen ademen het in behalve Rustige, die nog steeds verkouden is. Nu komen alle Smurfen met hun vragen naar Brilsmurf, die hen met plezier wil helpen. Het wordt Brilsmurf echter teveel en er gaan dingen fout in het dorp. Hij wil de betovering toch weer ongedaan maken. Brilsmurf stuurt alle Smurfen (behalve Rustige) naar de rivier in het bos, om in stilte een oplossing te zoeken. Gargamel is bij de rivier, ziet daar alle Smurfen en vangt ze met zijn magneet. Rustige is de enige die nog normaal is en helpt Brilsmurf met zoeken naar een tegenmiddel. Dan komt Grote Smurf terug. Ook hij is betoverd. Sassette kan ontsnappen aan Gargamel en vraagt Brilsmurf om hulp. Rustige heeft een idee en gaat samen met Brilsmurf naar het bos. Hij schildert een grote rots blauw en bindt zichzelf en Brilsmurf aan een boom. Ze dagen Gargamel uit, die zijn magneet gebruikt. Plots komt de blauwe rots tevoorschijn die de magneet stukmaakt en Gargamel slaat op de vlucht. De Smurfen worden bevrijd en weer normaal gemaakt. Terug in het Smurfendorp heeft Brilsmurf ook een verkoudheid gekregen. Hij zegt bijna alles te weten, maar dan gooit Potige Smurf hem in zijn bed.