Wikia

Brilsmurf, vriend van alle dieren is een aflevering uit Seizoen 5. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

De Smurfjes zijn lekker muziek aan het maken, maar hun plezier wordt al spoedig onderbroken door Brillie, die ze weer één van zijn "wijze uitspraken" wil leren. De Smurfjes trekken zich er niets van aan en gaan gewoon door met muziek maken, totdat Natuursmurf ziet dat Puppie een doorn in zijn poot heeft. Natuur rent naar de hond toe en wil de doorn uit zijn poot halen, maar Brillie wil de doorn eruithalen om te laten zien dat hij het beter kan, maar Puppie begint te grommen naar Brillie en Brillie rent weg. Natuur haalt de doorn eruit en Puppie begint hem te likken. Later speelt Natuur met enkele dierenvriendjes. Brillie zegt dat hij met Natuur het bos in wil hij omdat hij wil laten zien dat hij, Brilsmurf, vriend van alle dieren is. Ondertussen jaagt Balthazar samen met twee speurhonden (die hij vast heeft aan kettingen) op een kat. Hij schiet met zijn pijl en boog allerlei pijlen in de hoop de kat te raken. De kat weet echter te ontsnappen en Balthazar is hier niet bepaald blij mee. Ondertussen komen Brillie en Natuursmurf bij allerlei dieren, waarvan Brillie steeds denkt dat hij weet wat het probleem is, maar Brillie heeft het steeds fout en krijgt daar aldoor problemen van. Na enkele mislukte pogingen besluit Natuur om terug naar het dorp te gaan, maar daar is Brillie het niet mee eens. Hij wil laten zien dat hij de vriend van alle dieren is. Ondertussen begeeft het katje waarop Balthazar jaagt zich in de buurt van Gargamel, die Azraël zat aan het worden is en hem naar buiten gooit. Azraël ziet buiten het katje waarop Balthazar jaagt. Het poesje blijkt een vrouw te zijn en Azraël wordt verliefd. De twee katten springen op elkaar af en knuffelen, maar dit wordt onderbroken door Gargamel, die Azraël mee naar binnen neemt. Het andere poesje gaat door de ramen staan mouwen dat ze Azraël terug wil, maar Gargamel sluit de deuren. Ondertussen zet Balthazar een val voor het poesje. Ondertussen ontsnapt Azraël uit Gargamel's kasteel via de schoorsteen. Hij komt bij het poesje en samen wandelen de twee katten verder. Halverwege de wandeling komt het poesje in de val van Balthazar terecht. Azraël gaat hulp halen van Gargamel. Als Azraël weg is, komt Brillie tevoorschijn om de kat te helpen. Natuursmurf zegt dat de kat in een val zit. Hij pakt Brillie's touw en met veel moeite krijgt hij de kat er weer uit. De kat grijpt Brillie en Natuur zegt dat het een wilde kat is. Als Azraël weer terugkomt met Gargamel, laat de poes Brillie weer los en samen met Natuur vlucht hij weg. Azraël ziet dat de poes weer vrij is en knuffelt met haar. Gargamel wordt kwaad. Balthazar komt bij Gargamel en wil schieten op de kat, maar Brillie houdt hem tegen. Gargamel pakt de twee katten en vlucht. Balthazar stuurt zijn honden achter Gargamel aan, maar Brillie weet ze tegen te houden door hen botten te geven. Ondertussen is Gargamel boos dat hij nog een kat en huis heeft. Er wordt bij hem op de deur geklopt. Gargamel doet open en ziet een briefje op zijn deur hangen. Er staat op dat het katje snel zat sterven en dat ze teruggebracht moet worden naar de bergen. Gargamel is hier erg blij mee, alhoewel hij niet weet dat Brillie en Natuur dit eigenlijk geschreven hebben. Brillie en Natuur lopen intussen terug naar het dorp. Natuur vraagt Brillie hoe hij zich voelt en Brillie zegt ''Alsof ik ga flauwvallen'' en dat gebeurt ook.

Cast (NL)Edit

  • Natuursmurf - Fred Meijer
  • Balthazar - ?
  • Azraël - Fred Butter
  • Driftige Smurf - Angélique de Boer
  • Puppie - Eddy van der Schouw