Wikia

Boekenwurmsmurf is een aflevering uit Seizoen 6. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Nadat Grote Smurf Sassette heeft voorgelezen, rent Sassette het clubhuis van de kleuters uit. Ze ziet allemaal Smurfen voor het huis van Brillie staan. Brillie geeft zijn boeken weg, maar de Smurfen tonen geen belangstelling. Ze lopen weg. Sassette gaat ook weg, maar dan roept Brilsmurf haar. Brilsmurf wil haar één van zijn boeken geven, maar Sassette heeft hier ook geen belang bij. Dan neemt Brillie Sassette bij hem mee naar binnen en geeft haar een zogenaamde "Brilsmurf-les". Brillie loopt de hele tijd tegen Sassette te zaniken, en geeft haar een hele preek over de uitspraken van Brilsmurf. Sassette vindt het behoorlijk saai en valt in slaap. Brillie merkt het en maakt haar wakker. Hij is boos. Dan roepen de andere Smurfjes Sassette om te gaan zwemmen. Sassette wordt enthousiast en wil meegaan, maar ze wordt gedwarsboomd door Brillie die zegt dat ze nog een les moet volgen. Brillie begint weer te zaniken, en Sassette doet haar muts over haar oren. Ondertussen komen Muzieksmurf en Moppersmurf bij Grote Smurf en vertellen dat er iets aan de hand is met Babysmurf. Grote Smurf schrikt ervan. Baby ziet helemaal bleek en heeft lichtgroene stippen op zijn huid. Ondertussen moet Sassette van Brillie lezen. Klungelsmurf gaat even met Brillie weg. Brillie zegt tegen Sassette dat ze moet lezen terwijl Brillie weg is. Sassette wordt boos. Ze gooit het boek weg en gaat naar Grote Smurf, die in een toverboek aan het zoeken is naar iets om Baby weer beter te krijgen. Dan komt Sassette en die vertelt dat ze het heeft geprobeerd te lezen, maar Brilsmurf's boeken zijn te moeilijk. Grote Smurf begrijpt Sassette, maar hij moet naar Omnibus. Sassette blijft alleen achter in Grote Smurfs laboratorium. Als Grote Smurf dingen kan oplossen met boeken, kan Sassette dat ook wel, denkt ze. Later heeft ze al heel wat boeken van Grote Smurf doorgelezen, maar ze heeft niet gevonden wat ze wilde. Dan verschijnt er opeens een zwevend boek, waarin staat dat Sassette moet zeggen wat ze wil. Sassette zegt dat ze nooit meer een boek wil zien. En alle boeken in Grote Smurfs laboratorium verdwijnen. Sassette beseft dat ze nu wat fout heeft gedaan. Maar niet alleen in het laboratorium verdwijnen boeken. Ook Smulsmurfs kookboek verdwijnt. Vooral Brillie en Klungel schrikken als Brillie's boek zomaar verdwijnt. Ondertussen geeft Omnibus een boek aan Grote Smurf. Het boek verdwijnt ineens. En ook alle boeken in de boekenkast van Omnibus verdwijnen. Grote Smurf en Omnibus schrikken zich rot. Ondertussen repareert Knutsel de molen van Boerensmurf. Knutsel zegt dat hij de molen van Boerensmurf niet helemaal kan repareren omdat hij zijn boek niet heeft. De volgende morgen maakt Smulsmurf een vies ontbijt. Hij kan het niet lekker maken omdat hij zijn kookboek niet heeft. Later zit Sassette alleen in het clubhuis. Dan komen Natuursmurf en Rustige Smurf haar ophalen en brengen haar naar Grote Smurf, waar veel Smurfen tot elkaar zij gekomen en aan Grote vertellen dat alle boeken zijn verdwenen. Sassette zegt dat het haar schuld is dat de boeken weg zijn. Ze had een toverspreuk uitgesproken waarmee ze dit deed. Brillie wordt boos op Sassette. Sassette zegt dat dit door die moeilijke lessen van Brilsmurf komt. Brillie wordt boos, maar Grote Smurf wordt ook boos op Brillie. Hij zegt dat leren voor een kleuter leuk hoort te zijn, en niet moeilijk. Grote Smurf en Sassette gaan samen doormiddel van Ooievaar naar een wensput, om de boeken terug te wensen. De put wil niet meewerken. Sassette noemt heel wat dingen op die ze wil geven, maar de put wil dit niet hebben. Sassette begint te huilen. Er valt een traan in de put. Dit keurt de put wel goed, om meer water in zich te hebben. Nu laat hij alle boeken terugkomen. Grote Smurf merkt dat het boek van Omnibus ook weer in zijn rugzak zit. Later heeft Grote Smurf een drankje voor Baby gevonden. Hij smeert de Babysmurf ermee in, en Baby wordt weer beter. Ondertussen heeft Knutsel de molen van Boerensmurf ook weer kunnen repareren. Ook komt Smulsmurf aantreden met lekkere taartjes, die hij doormiddel van zijn kookboek heeft kunnen maken. Ondertussen leest Grote Smurf de Smurfjes voor, maar hij valt in slaap. Sassette neemt hret verhaal van hem over en leest het uit.

Cast (NL)Edit

  • Driftige Smurf - Angélique de Boer
  • Natuursmurf - Fred Meijer
  • Rustige Smurf - Beatrijs Sluijter
  • Boerensmurf - Stan Limburg
  • Babysmurf - Corry van der Linden
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Omnibus - Paul van Gorcum