Wikia

Al wat glinstert is nog geen Smurf is een aflevering uit Seizoen 1. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Smurfin heeft een nachtmerrie waarin gebeurt dat Gargamel haar vast heeft gegrepen en Grote Smurf's expirimenten mislopen. Ze wordt wakker en zegt dat de nachtmerrie zó echt lijkt. Als het morgen wordt beidt Smulsmurf haar een gabakje aan, maar die weigert ze. Ze vraagt aan hem waar Grote Smurf is. Smul weet het niet, maar Brillie zet dat Grote Smurf in zijn laboratorium bezig is met een toverdrank en niet gestroord wil worden. Later gluurt Smurfin door het raampje van Grote's labo. Grote's expirimenten gaan mis, net zoals in de nachtmerrie. Dan komt Smurfin bij hem binnen en vraagt of hij oké is. Grote Smurf antwoordt van wel. Smurfin gaat nu weer weg. Ondertussen heeft Gargamel Smurfen nodig voor zijn toverdrank om rijk te worden. Hij zal ze krijgen! Ondertussen maakt Grote Smurf de groenten van Boerensmurf wat groter. Maar te groot. Ze knappen. Ondertussen vindt Luilaksmurf een mooie hangmat om in te slapen. Maar de hangmat draait hem in een val van Gargamel. De tovenaar komt er al bijstaan. Hij stpot Luilak in zijn zak. Ondertussen zegt Smurfin tegen een aantal Smurfen dat Grote Smurf té oud lijkt te worden voor alle expirimenten. Grote is 542 jaar. Knutsel zegt dat dat niet oud is. Ondertussen ziet Smulsmurf in het bos een hele grote taart staan. Die wil hij opeten. Maar hij blijft vastplakken. Dan verschijnt Gargamel. Hij grijpt Smulsmurf. Dan ziet Lolsmurf een mooi cadeau. Hij maakt hem open, maar Gargamel's hand komt eruit en die grijpt hem. Ondertussen kijken de andere Smurfen allemaal bij Grote Smurf door het raam. Zijn expiriment mislukt weer. Later zegt Grote dat hij weggaat. Smurfin zegt dat hij niet moet gaan. Smurfin doet vreemd. Grote Smurf vraagt wat er aan de hand is, maar er is niks aan de hand. Grote gaat weg. Ondertussen is Gargamel terug in zijn kasteel. Hij heeft Luilak, Smul en Lol gevangen genomen. De Smurfen zeggen dat Grote zijn krachten heeft verloren. Dit brengt de tovenaar op een idee. Ondertussen is Brilsmurf in het bos. Hij vindt daar een brief waarop staat de Grote Smurf inderdaad zijn krachten heeft verloren. Snel rent hij ermee naar de andere Smurfen. Die zijn hier helemaal niet blij mee. Ze gaan in het bos zoeken naar Grote Smurf, maar worden gevangen genomen door Gargamel. Smurfin en Klungel kunnen ontsnappen. Ze moeten een plan bedenken om de gevangen Smurfen te bevrijden. In Gargamel's kasteel zitten de Smurfen gevangen in een pot. Ze weten niet hoe ze eruit kunnen komen. Ondertussen lopen Smurfen en Klungelsmurf op een afschuwlijke plek. Ze horen iemand aankomen. De twee worden heel bang, maar hij blijkt Grote Smurf te zijn. Die vraagt wat er gebeurd is. Smurfin zegt dat Gargamel wat Smurfen gevangen heeft genomen. Grote Smurf heeft een plan. Later, als ze weer terugzijn in het Smurfendorp, knipt Grote een stukje van Smurfin's gouden lokken af. Gargamel zou moeten denken dat dit goud is. Nog later moet Klungelsmurf het bij Gargamel afzetten. Grote Smurf waarschuwt hem: het is gevaarlijk. Dan gooit Klungel een munt door Gargamel's raam. Gargamel ziet de munt en is er blij mee. Dan komt er nog één. Gargamel doet zijn deur open en ziet nog véél meer munten. Grote Smurf sluipt stiekem naar binnen, maar dan verschijnt Azraël. De Smurfen zeggen dat ze in een pot zitten. Grote gaat bij de pot staan en lokt Azraël. De kat komt tegen de pot aan. De Smurfen zijn vrij! Met Grote Smurf rennen ze Gargamel's kasteel uit. Gargamel ziet intussen een berg goud, maar wordt gevangen genomen in een net. Hij ziet de Smurfen rennen. Azraël ziet ze nog steeds op de hielen, maar wordt ook gevangen genomen in een net. Als ze weer terugzijn in het dorp porbeert Grote het expiriment met de groenten en Boeren weer. Deze keer lukt het. Grote Smurf heeft zijn kracht weer terug.

Cast (NL)Edit

  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Luilaksmurf - Corry van der Linden
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Hippe Smurf - Ger Smit
  • Boerensmurf - Frans van Dusschoten
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten